Artykuły eksperckie – czym są i jak je tworzyć?

To treści omawiające w przystępny sposób skomplikowane aspekty jakiejś dziedziny. Ich zadaniem jest zaznajomienie osoby czytającej tekst z konkretnym zagadnieniem, którego zrozumienie jest niezbędne do podjęcia racjonalnej decyzji dotyczącej wyboru konkretnego produktu lub usługi. Poniżej znajduje się garść porad, jak stworzyć tego typu tekst.

Jak stworzyć tekst ekspercki?

Artykuły eksperckie tworzone są przez osobę teoretycznie/praktycznie zaznajomioną z określoną dziedziną. Może to być na przykład:

  • copywriter mający doświadczenie tworzenia tekstów w danej tematyce
  • autorytet – człowiek bezpośrednio związany z daną branżą.

Tworzenie tekstu eksperckiego jest nieco bardziej złożonym procesem niż w przypadku artykułu blogowego. Proces przygotowań można podzielić na kilka etapów, które uproszczą pisanie faktycznej treści.

Utworzenie persony

Persona to potencjalny czytelnik napisanego artykułu eksperckiego. Dla łatwiejszego wyobrażenia sobie tej osoby warto nadać jej imię, wiek czy wykonywany zawód. Najważniejszymi elementami, które wymagają dokładnego opisania, są cele, które persona chce osiągnąć, i jakie ma obawy związane z zakupem produktu/usługi. Informacje te będą wyznacznikami treści podczas pisania tekstu.

Określenie fraz kluczowych

Frazy kluczowe są bezpośrednio związane z tematem omawianym w tekście eksperckim. Konieczne jest określenie, jakich dokładnie słów używają internauci, kiedy chcą wyszukać opisywane zagadnienie. Potrzebne jest ustalenie dwóch lub trzech najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę fraz, które będą umieszczone w treści tworzonego tekstu eksperckiego. Pomocne w tym celu będzie narzędzie określające częstotliwość wyszukiwania konkretnych słów lub fraz, jak na przykład Answer The Public.

Zebranie materiałów merytorycznych

Rzetelnie zebrana i przystępnie przedstawiona wiedza jest trzonem każdego artykułu eksperckiego. Warto wspierać się takimi danymi jak statystyki, analizy, przepisy prawne czy wyniki przeprowadzonych badań naukowych. Podczas opisu poszczególnych detali warto w miarę możliwości stosować język potoczny, który ułatwi przyswojenie treści osobom nie zapoznanym z fachową terminologią.

Przeczytaj również: Pisanie artykułów na bloga strony firmowej – czy warto?

Faktyczne tworzenia tekstu eksperckiego

Należy przestrzegać kilku kardynalnych zasad, dzięki którym tekst będzie nie tylko przyjemny do czytania, ale również rzetelny i skuteczny pod względem marketingowym. Należą do nich:

  • Dostosowanie języka do odbiorcy – spore grono osób czytających artykuły eksperckie to laicy, którzy nie są zapoznani z tematem. Trzeba wystrzegać się technicznej/formalnej terminologii i używać języka potocznego.
  • Podawanie odpowiedzi na konkretne pytania klienta – przed dokonaniem decyzji o zakupie pojawiają się liczne pytania powstające pod wpływem strachu i niepewności wynikającej z nieznajomości tematu. Same pytania, które ma potencjalny klient, muszą zostać jasno zdefiniowane. Odpowiedzi na nie muszą się znaleźć właśnie w tekście eksperckim. Muszą zostać sformułowane w taki sposób, by maksymalnie zminimalizować te negatywne odczucia.
  • Tworząc treść faktyczną, należy posługiwać się tylko danymi uzyskanymi z merytorycznych źródeł, jak opisy, statystyki, analizy, przepisy prawne czy badania. W artykule eksperckim nie ma miejsca na wyrażanie własnej opinii, tylko na dedukcję wniosków z przedstawionych informacji i danych.

Teksty eksperckie jako sposób na budowanie wizerunku marki

Dzięki rzetelnie skonstruowanym artykułom eksperckim potencjalny klient zwiększa swoją wiedzę dotyczącą konkretnej dziedziny. Wpływa to na obniżenie poziomu niepewności, co przekłada się pozytywnie na proces podejmowania decyzji zainwestowania własnych środków w zakup interesujących produktu/usługi. Im większą wiedzę posiądzie klient, tym mniejsze będzie odczuwalne uczucie niepewności i strachu przed podjęciem decyzji w kwestii, która jest dla niego obca. Dodatkowo obecność tekstów eksperckich na firmowej stronie lub blogu jest skutecznym sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Autor tekstu: Tomasz Cabaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *