W dobie cyfryzacji zawód copywritera zyskuje na popularności. Powoduje to jednak nasycenie rynku osobami bez doświadczenia i zaplecza teoretycznego, co z kolei pozostawia negatywny wydźwięk w opinii pracodawców, którzy krytycznie podchodzą do kwestii inwestowania w teksty SEO. W naszym artykule zebraliśmy najczęstsze błędy w tekstach SEO wraz z miniporadnikiem dla początkujących, aby wiedzieli, jak wystrzegać się tych „potknięć” w przyszłości. Zachęcamy do lektury!
Teksty SEO – rodzaje błędów
Błędy w tekstach SEO można podzielić na dwie kategorie – przygotowanie oraz błędy w samej treści (oraz wokół niej). Najpierw skoncentrujmy się na tej pierwszej.
Błędy w tekstach – brak researchu
Po pierwsze – bez przygotowania nie stworzysz wartościowej treści. Zanim siądziesz do pisania, warto zasięgnąć wiedzy z kilku źródeł. Oraz sprawdzić grupę docelową naszego tekstu, żeby określić słownictwo – tekst specjalistyczny zostawiamy ekspertom, a slang młodzieżowy nastolatkom, nie emerytom.
Dobrze jest też znać strategię firmy klienta, aby nasz tekst stworzyć zgodnie z jej misją. Pamiętajmy, algorytmy Google to jedno, ale przede wszystkim nasze treści mają spełniać oczekiwania użytkownika (czytelnika).
Teksty SEO – błędy „w” i „wokół” treści
Po drugie – skoncentruj się na estetyce. Ludzie w dużej mierze są wzrokowcami, chętniej przeglądają treści „przyjemne dla oka”. Podczas formatowania:
- wyjustuj tekst;
- popraw błędy stylistyczne, interpunkcyjne, gramatyczne;
- przemyśl tytuł (nie dłuższy niż 70 znaków, unikaj tzw. click-bait), rozplanuj nagłówki;
- stosuj pogrubienia istotnych fragmentów, używaj punktorów, linków zewnętrznych i wewnętrznych;
- słowa kluczowe umieszczaj rozsądnie – sztucznemu wplataniu niezmienionej frazy mówimy stanowcze „NIE!”. Częstotliwość słów kluczowych nie powinna przekraczać 0,5-3% objętości tekstu. Nie przesycaj treści nadmierną ilością fraz. Jeśli nie wiesz, jakich słów użyć, skorzystaj z popularnych baz (np. Senuto).
Błędy w tekstach SEO (zawartość artykułu):
- używanie języka korzyści – chwalenie się, że „jesteśmy najlepsi w branży” zastąp lub potwierdzaj wartościowym przekazem (np. dołączając zdjęcia trofeów z wygranych konkursów);
- duplikat treści – ten sam tekst na stronie producenta i dystrybutora obniża pozycjonowanie;
- zbyt krótki/długi tekst – ludzie nie mają czasu czytać wielostronicowych elaboratów pisanych pod algorytm Google, ale też oczekują wyczerpującej odpowiedzi na pytanie wpisane do wyszukiwarki.
Podsumowanie
Profesjonalnie przygotowany tekst SEO powinien zawierać unikalną, wyczerpującą i wartościową treść. Należy pamiętać o odpowiednim formatowaniu oraz naturalnym wkomponowaniu fraz kluczowych.
Wszystkie wyżej wspomniane aspekty nie zagwarantują nam pierwszej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania, ale na pewno pomogą w organicznym pozycjonowaniu i sukcesywnym podnoszeniu pozycji naszej strony.