O walorach dobrego contentu na stronie można rozwodzić się długo, a jego funkcje wciąż zyskują na znaczeniu w e-marketingu. Jeśli już rozumiemy ten pozytywny i długofalowy wpływ na biznes w sieci i jesteśmy gotowi zlecić stworzenie wartościowej treści na naszej witrynie, często możemy poczuć się zdezorientowani ogromem oferty copywritingu. Lepszy będzie copywriter freelancer czy agencja copywriterska? By temu zaradzić i skutecznie znaleźć odpowiedniego copywritera dla nas, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.
Szukanie copywritera pod kątem potrzeb
Zadaniem copywritingu jest:
- wysokie pozycjonowanie strony – cenne informacje są wyświetlane przez Google w pierwszej kolejności
- wzrost konwersji – zmiana odwiedzającego stronę w naszego klienta, dzięki zachęcającym tekstom,
- budowanie wizerunku firmy lub marki – wzrost zaufania klientów i zwiększona liczba zapytań ofertowych.
Najlepiej, gdy te punkty wynikają z siebie – pozycjonowanie wzmaga ruch, co zostaje wykorzystane do konwersji, a ranga eksperta wyłaniająca się z mocnego wizerunku firmy, pozwala podnieść ceny.
By znaleźć odpowiedniego copywritera, wpierw musimy wiedzieć, czego dokładnie oczekujemy od niego. Gdy to określimy, pod tym kątem można rozpocząć poszukiwanie odpowiedniej osoby do realizacji naszych celów marketingowych.
Oczywiste jest, że np. zadania budowania wizerunku nie zlecimy osobie niedoświadczonej, samo pozycjonowanie jest relatywnie prostsze.
Kolejną rzeczą jest decyzja, jakiego charakteru ma być tekst – w luźnej konwencji czy branżowy.
W przypadku treści bogatej merytorycznie copywriting powinna wykonać osoba, która się specjalizuje w danej dziedzinie i ma na koncie podobne teksty.
Określenie, kto będzie odbiorcą treści, jest kolejną wskazówką. Potrzeby danej grupy (rozróżnionej np. ze względu na wiek lub płeć), najlepiej zrozumie i sformułuje osoba, z tego samego obozu.
Copywriter freelancer – z doświadczeniem czy amator?
Rozstrzygnięcie tego pytania zawiera się w budżecie, jaki możemy przeznaczyć na copywriting.
Tak jak w przypadku każdej innej usługi, najlepiej by wykonał ją profesjonalista, który ma na swoim koncie szereg udanych realizacji – udokumentowanych w swoim portfolio.
Jest to jednak droższe i w przypadku, gdy dopiero nasz firma powstaje i brak jest funduszy na te cele, można skorzystać z usług początkujących copywriterów.
Również teksty niższe rangą, np. precle, mogą tworzyć mniej doświadczeni copywriterzy.
Ogólnie nikt nie lubi przepłacać, ale uwaga. Stosując wyłącznie kryterium ceny w szukaniu copywritera, tracimy czas. Nawet zgrabnie napisany tekst może mieć małe wartości marketingowe i SEO. Jeśli zleceniobiorca nie ma doświadczenia i podstaw wiedzy, w najgorszym wypadku może nawet zaszkodzić wizerunkowi firmy. Trzeba pamiętać, że nie każdy pisarz umie robić content; to jest już pewna specjalizacja.
Gdzie szukać ofert copywritingu?
Ofert copywritingu można szukać na stronach internetowych, portalach ogłoszeniowych oraz grupach na Facebooku.
Można z góry założyć, że własna strona copywritera świadczy o jego profesjonalizmie. Wiarygodność można sprawdzić poprzez portfolio copywritera. Powinno zawierać informacje, z kim współpracował i przykładowe realizacje. Współpraca z ekspertem daje gwarancję, że zamówiona treść będzie oryginalna, informacje wiarygodne, a forma poprawna językowo.
Portale, fora czy grupy na Facebooku mają niższe stawki, odbywa się tam wręcz licytacja o zlecenie, ale ma to trochę charakter ruletki. Może być świetna realizacja albo odwrotnie.
Istnieje jeszcze opcja współpracy z agencją copywriterską, która daje gwarancję rzetelnej pracy swoich sprawdzonych copywriterów.
Copywriter freelancer – podsumowanie
Znajdując odpowiedniego copywritera, powinniśmy wymagać od niego wymiernych korzyści, np. wzrostu osób odwiedzających stronę. Jeśli copywriter spełni nasze oczekiwania, może zostać z nami na dłużej. Zaleta jest to, że utrzymana zostaje ciągłość w komunikacji i nie trzeba od nowa tłumaczyć założeń marketingowych firmy.