Czy warto zostać copywriterem? Tajniki profesji, które trzeba poznać

Czym dokładnie zajmuje się copywriter? Czy łatwo jest znaleźć i utrzymać pracę w tym zawodzie? Jakie należy mieć kompetencje? Jak wyglądają zarobki? Jeśli rozważasz wybór tej ścieżki kariery, odpowiedzi na powyższe i wiele innych pytań znajdziesz w artykule poniżej.

Co właściwie robi copywriter?

Mówiąc najprościej: pisze. Domyślam się jednak, że taka odpowiedz jest mało satysfakcjonująca i wymaga rozwinięcia. Otóż copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów użytkowych na zamówienie. Jakiego rodzaju są to teksty? To wszelkiego typu materiały reklamowe i promocyjne (np. treści ulotek, folderów, stron internetowych), artykuły blogowe, etykiety, opisy produktów dla sklepów internetowych, posty w social mediach itp. Prawdę powiedziawszy, większość treści, z którymi stykamy się w codziennym życiu, wychodzi właśnie spod ręki copywriterów.

Co trzeba zrobić, żeby zostać copywriterem?

Najważniejsze pytanie, które musisz sobie zadać, to: czy ja naprawdę lubię pisać? To kwestia szalenie istotna, biorąc pod uwagę fakt, że copywriter spędza na pisaniu wiele godzin każdego dnia. Nie ma sensu zmuszać się do wykonywania pracy, która Cię męczy, zamiast sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję.

Jeśli na pierwsze pytanie odpowiedziałeś twierdząco, idźmy dalej. Czy:

  • z niuansami poprawnej polszczyzny jesteś za pan brat,
  • przelewanie myśli na papier nie sprawia Ci trudności,
  • jesteś osobą kreatywną,
  • masz pojęcie o psychologii sprzedaży, marketingu, pozycjonowaniu stron w internecie,
  • potrafisz sprawnie przeprowadzić internetowy (i nie tylko) research?

Tak? To świetnie – bardzo możliwe, że jesteś stworzony do copywritingu!

Przydaje się oczywiście formalne wykształcenie filologiczne lub dziennikarskie czy też odbycie kursów doszkalających z zakresu kreatywnego pisania i marketingu, ale na szczęście nie są to warunki sine qua non.

Przeczytaj również: Czy sztuczna inteligencja może zastąpić copywritera?

Gdzie może pracować copywriter?

W zależności od osobistych upodobań twórca tekstów użytkowych może znaleźć zatrudnienie na etacie, np. w agencjach reklamowych czy PR-owych, lub pracować jako tzw. freelancer wykonujący zlecenia od jednego lub różnych pracodawców.

Czy łatwo jest znaleźć pracę w zawodzie copywritera?

To pytanie dość podchwytliwe, bo można odpowiedzieć na nie dwojako: tak samo łatwo/trudno jak w wielu innych zawodach. I żadna z tych odpowiedzi nie będzie kłamstwem. Konkurencja na tym rynku jest większa o tyle, że wielu osobom niesłusznie wydaje się, że to zawód łatwy, niewymagający posiadania żadnych szczególnych kompetencji – rynek jednak szybko weryfikuje to przekonanie.

Na portalach internetowych z ofertami pracy można znaleźć wiele propozycji dla copywriterów, czy to zatrudnienia na etacie, czy w formie luźniejszej współpracy (umowa zlecenie, umowa o dzieło), na stałe lub do konkretnego projektu itd. Pomoże też dołączenie do grup zrzeszających copywriterów w social mediach, gdzie na bieżąco pojawiają się interesujące oferty pracy.

Jak wyglądają zarobki copywriterów?

Według danych z portalu Wynagrodzenia.pl średnia miesięczna pensja w zawodzie copywritera w styczniu 2023 wynosiła 4910 PLN brutto. Kwota ta może nie wydawać się szczególnie imponująca, ale wynika ona z różnic pomiędzy stawkami, jakie otrzymują początkujący i doświadczeni przedstawiciele tego zawodu. Faktem jest, że stawki mogą bardzo się między sobą różnić. Możemy natknąć się na oferty pracy z kwotą 10 PLN za 1000 znaków ze spacjami (mało), 200 PLN za artykuł blogowy 4000 zzs (przyzwoicie), a najbardziej rozchwytywani copywriterzy otrzymują nawet 300 PLN za 1000 zzs (marzenie!). Czyli… od Sasa do Lasa. Wiele zależy od formy zatrudnienia, zakresu i ilości pracy, a także dyspozycyjności, tempa pracy, doświadczenia oraz dorobku samego twórcy.

Czy copywriter powinien się doszkalać?

Oczywiście, że tak! Podobnie jak prawnik, który na bieżąco śledzi zmiany w przepisach, czy lekarz biorący udział w kolejnych sympozjach naukowych, tak samo copywriter powinien nieustannie dbać o swój rozwój zawodowy. I mam tu na myśli nie tylko szlifowanie warsztatu pisarskiego, ale też trzymanie ręki na pulsie, jeżeli chodzi o marketing oraz nowinki z branży, dla której pracuje.

Wady i zalety zawodu copywritera

Przewrotnie napiszę, że to, co dla jednych stanowi zaletę, dla innych może okazać się wadą — każdy więc sam powinien ocenić to według własnych preferencji.

Jako plusy copywriterzy często wymieniają:

  • elastyczny czas pracy (jako freelancer możesz pracować o dowolnych porach oraz tak dużo lub tak mało, jak tylko sobie życzysz),
  • pracę zdalną,
  • brak konieczności podporządkowania się dress code’om, owocowym czwartkom i humorom szefa, czyli tzw. kulturze korporacyjnej.

Minusy to m.in.:

  • brak codziennego kontaktu ze współpracownikami,
  • praca siedząca przy monitorze,
  • duża konkurencja na początku kariery.

Czy copywriting to praca dla Ciebie?

To z pewnością zajęcie dające dużo swobody, twórcze, idące ręka w rękę z rozwojem naszej cyfrowej rzeczywistości. Czy jest jednak odpowiednie dla Ciebie? Jeżeli po przeczytaniu powyższego tekstu poczułeś się zachęcony, a przynajmniej nie zniechęcony, to na pewno warto spróbować i podjąć to zawodowe wyzwanie!

Autor tekstu: Magdalena Miętko-Strzelińska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *