Czym jest grupa docelowa i jak ją określić?

Znasz taką zasadę, że jak coś jest dla każdego, to tak naprawdę jest dla nikogo? Ta prawidłowość ma swoje odzwierciedlenie także w copywritingu. Właśnie dlatego nie staraj się pisać tekstów, które trafią do wszystkich odbiorców. Zamiast tego postaw na określenie grupy docelowej, do której skierujesz swoje słowa. W naszym artykule podpowiadamy, jak to zrobić.

Dlaczego sprecyzowanie grupy docelowej jest takie ważne?

Na początku wyjaśnijmy, czym właściwie jest taka grupa? To nic innego jak konkretne grono odbiorców twojego przekazu marketingowego. Na przykład jeżeli chcesz za pomocą tekstu sprzedać specjalistyczny sprzęt do kitesurfingu, to cały komunikat powinieneś dopasować do wielbicieli tego sportu wodnego.

Przeczytaj również: Struktura tekstu pod SEO – jak wygląda?

Warto się przyłożyć do zbadania grupy docelowej, bo od tego często zależy sukces kampanii marketingowej. Dowiedz się, czego dokładnie chcą twoi klienci, jakie są ich potrzeby i oczekiwania. Jeżeli tego nie zrobisz i twój tekst nie przekona odbiorcy, możesz stracić wartościowego klienta.

Kryteria służące do zdefiniowania odpowiedniej grupy docelowej

W celu szczegółowego określenia, kim jest odbiorca z twojej grupy docelowej możesz skorzystać z czterech podstawowych kryteriów: geograficznych, demograficznych, psychograficznych i behawioralnych.

Kryteria geograficzne mówią jakie jest położenie geograficzne twojego klienta. Za ich pomocą dowiesz się na przykład, czy jest to mieszkaniec miasta, czy wsi.

Kryteria demograficzne klasyfikują odbiorców między innymi ze względu na wiek, płeć, czy wykonywany zawód. W ich obszarze mieści się też sprecyzowanie tak delikatnych i jednocześnie fundamentalnych kwestii, jak to, czy klient jest ateistą, czy też wyznawcą danej religii.

Kryteria psychograficzne odpowiadają na pytania, jaką osobowość ma twój odbiorca, jaki styl życia prowadzi i co mieści się w jego systemie wartości.

Kryteria behawioralne pomagają przeanalizować zachowania w grupie docelowej. Do jego obszaru należą takie aktywności jak: lojalność wobec marki, czy intensywność użytkowania danego produktu.

Podsumowanie

Sposobów na poznanie potrzeb osób z grupy docelowej jest wiele. Przedsiębiorca może zachęcić odbiorców do wypełnienia ankiety w newsletterze lub przeprowadzić badania konsumenckie w postaci wywiadów indywidualnych. Jeżeli dostaniesz od swojego zleceniodawcy charakterystykę osoby z grupy docelowej, nie pozostaje ci nic innego jak odpowiednio dopasować do niej język, styl i treść artykułu.

Pamiętaj, że ludzie chętnie przebywają z tymi, którzy są podobni do nich samych. Warto tę zasadę zastosować także w pisaniu. Postaraj się obrać punkt widzenia odbiorcy twojego tekstu i złapać z nim nić porozumienia. Profity z dostrojenia tekstu do konkretnego odbiorcy są wzajemne. Klient od razu dostaje to, czego szuka i dzięki temu oszczędza czas i energię. Właściciel firmy nie marnotrawi pieniędzy na źle dopasowane reklamy. Ty zaś możesz cieszyć się z dobrze wykonanej pracy.

Autor tekstu: Zofia Stawicka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *