Intensywny rozwój internetu otworzył nowe możliwości dla działań marketingowych. Przyczynił się także do spopularyzowania zawodu copywritera. Ta stosunkowo nowa profesja cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku pracy. Z usług copywriterów chętnie korzystają przedsiębiorcy, by zwiększyć sprzedaż oraz wykreować pozytywny wizerunek firmy w Internecie. Dowiedzmy się zatem, kim jest copywriter i na czym polega jego praca.
Kim jest copywriter?
Według Słownika języka polskiego PWN copywriter to „osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń”. Definicja ta jest jednak bardzo okrojona. Z uwagi na różne wymagania rynku zakres obowiązków osoby wykonującej ten zawód jest bardzo szeroki i zależny od obszaru, w którym działa. Oto kilka przykładowych specjalizacji:
- content writer (także web writer) – tworzy merytoryczne artykuły mające na celu zbudowanie eksperckiego wizerunku firmy. Przekłada się to między innymi na zwiększenie poziomu zaufania ze strony odbiorcy oraz lepszą widoczność strony firmy w wyszukiwarce;
- seo copywriter – jego zadaniem jest pozycjonowanie stron internetowych za pomocą tekstów odpowiednio zoptymalizowanych pod wyszukiwarki;
- copywriter kreatywny – zajmuje się tworzeniem ciekawych, nieszablonowych haseł reklamowych, sloganów, nazw produktów, kampanii reklamowych;
- ghostwriter (także autor widmo) – tworzy teksty różnego rodzaju, np. książki, a następnie przekazuje prawa autorskie zleceniodawcy;
- copywriter social media – zamieszcza angażujące treści na portalach społecznościowych, dzięki czemu dana marka staje się bardziej wyrazista i przyciąga uwagę potencjalnych klientów;
- sales copywriter – opisuje produkty i usługi w taki sposób, by zachęcić klientów do zakupu.
Pisząc ogólnie, copywriter zajmuje się tworzeniem różnorodnych treści marketingowych na zlecenie. W zależności od objętej specjalizacji są to np.:
- teksty blogowe, artykuły eksperckie;
- opisy produktów, kategorii;
- slogany, hasła reklamowe.
Jak wygląda praca copywritera i czy każdy może nim zostać?
Chcąc dobrze wykonywać tę profesję, trzeba posiadać tzw. „lekkie pióro”, czyli umiejętność tworzenia interesujących, kreatywnych treści. Konieczna jest znajomość zasad językowych, wiedza z zakresu marketingu, SEO czy psychologii sprzedaży. Potrzebna jest łatwość wyszukiwania wartościowych informacji i ich analizy.
Ważna jest także chęć ciągłego zgłębiania wiedzy, ponieważ copywriting jest dziedziną, w której cały czas pojawia się coś nowego. Istotne są również dyspozycyjność, terminowość i zaangażowanie w proces tworzenia tekstu. Copywriter nierzadko pracuje zdalnie. Musi więc posiadać w domu odpowiednie warunki oraz umieć dobrze organizować sobie czas pracy.
By zostać copywriterem, nie trzeba posiadać określonego wykształcenia. Niezbędne są jednak konkretne umiejętności i predyspozycje.
Jak zostać copywriterem?
Jeżeli dobrze czujesz się w słowie pisanym, a ponadto interesujesz się marketingiem, spróbuj swoich sił w tej ciekawej profesji. Przede wszystkim zacznij od zapoznania się z tematem copywritingu. Czytaj o nim książki, poradniki i artykuły blogowe. Przeglądaj internet. Staraj się być na bieżąco z nowinkami dotyczącymi marketingu internetowego.
Dobrym sposobem jest odbycie praktyk w agencji copywriterskiej. Doświadczeni pisarze przeprowadzą Cię przez meandry tej niełatwej sztuki pisania. Możesz także skorzystać z odpowiednich kursów i szkoleń. Podjęcie studiów z zakresu marketingu internetowego również nie jest złym pomysłem. Wszak każdy sposób na zdobycie wiedzy jest dobry.
Bardzo ważną rzeczą jest jednak praktyka. Pisz zatem jak najwięcej zróżnicowanych tekstów. Bycie elastycznym i odnajdywanie się w różnych tematach jest w cenie. By ćwiczyć pisanie, warto pomyśleć o założeniu np. bloga. Dzięki temu stworzysz swoje portfolio, które będziesz mógł zaprezentować potencjalnemu zleceniodawcy.
Podsumowanie
- Copywriter zajmuje się tworzeniem treści marketingowych na zlecenie.
- To, jakiego rodzaju teksty tworzy copywriter, zależy od jego specjalizacji. Są to np. artykuły blogowe, opisy produktów i kategorii czy hasła reklamowe.
- Praca copywritera polega na pisaniu angażujących i merytorycznych tekstów. W tym celu, zwłaszcza gdy nie jest ekspertem w danej dziedzinie, przed rozpoczęciem pisania powinien przeprowadzić dokładny research.
- Teoretycznie każdy może spróbować zostać copywriterem. W praktyce trzeba jednak mieć dobrze opanowaną sztukę pisania, a także wiedzę z zakresu marketingu i pozycjonowania.
- By zostać copywriterem, trzeba przede wszystkim dużo czytać i pisać. Ważne jest stworzenie swojego portfolio. Warto też odbyć praktyki w agencji copywriterskiej bądź wziąć udział w kursach i szkoleniach z zakresu copywritingu.
Written by: Iwona Konieczna