Kim jest copywriter i jak wygląda jego praca?

Intensywny rozwój internetu otworzył nowe możliwości dla działań marketingowych. Przyczynił się także do spopularyzowania zawodu copywritera. Ta stosunkowo nowa profesja cieszy się coraz większym zainteresowaniem na rynku pracy. Z usług copywriterów chętnie korzystają przedsiębiorcy, by zwiększyć sprzedaż oraz wykreować pozytywny wizerunek firmy w Internecie. Dowiedzmy się zatem, kim jest copywriter i na czym polega jego praca.

Kim jest copywriter?

Według Słownika języka polskiego PWN copywriter to „osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń”. Definicja ta jest jednak bardzo okrojona. Z uwagi na różne wymagania rynku zakres obowiązków osoby wykonującej ten zawód jest bardzo szeroki i zależny od obszaru, w którym działa. Oto kilka przykładowych specjalizacji:

  • content writer (także web writer) – tworzy merytoryczne artykuły mające na celu zbudowanie eksperckiego wizerunku firmy. Przekłada się to między innymi na zwiększenie poziomu zaufania ze strony odbiorcy oraz lepszą widoczność strony firmy w wyszukiwarce;
  • seo copywriter – jego zadaniem jest pozycjonowanie stron internetowych za pomocą tekstów odpowiednio zoptymalizowanych pod wyszukiwarki;
  • copywriter kreatywny – zajmuje się tworzeniem ciekawych, nieszablonowych haseł reklamowych, sloganów, nazw produktów, kampanii reklamowych;
  • ghostwriter (także autor widmo) – tworzy teksty różnego rodzaju, np. książki, a następnie przekazuje prawa autorskie zleceniodawcy;
  • copywriter social media – zamieszcza angażujące treści na portalach społecznościowych, dzięki czemu dana marka staje się bardziej wyrazista i przyciąga uwagę potencjalnych klientów;
  • sales copywriter – opisuje produkty i usługi w taki sposób, by zachęcić klientów do zakupu.

Pisząc ogólnie, copywriter zajmuje się tworzeniem różnorodnych treści marketingowych na zlecenie. W zależności od objętej specjalizacji są to np.:

  • teksty blogowe, artykuły eksperckie;
  • opisy produktów, kategorii;
  • slogany, hasła reklamowe.

Jak wygląda praca copywritera i czy każdy może nim zostać?

Chcąc dobrze wykonywać tę profesję, trzeba posiadać tzw. „lekkie pióro”, czyli umiejętność tworzenia interesujących, kreatywnych treści. Konieczna jest znajomość zasad językowych, wiedza z zakresu marketingu, SEO czy psychologii sprzedaży. Potrzebna jest łatwość wyszukiwania wartościowych informacji i ich analizy.

Ważna jest także chęć ciągłego zgłębiania wiedzy, ponieważ copywriting jest dziedziną, w której cały czas pojawia się coś nowego. Istotne są również dyspozycyjność, terminowość i zaangażowanie w proces tworzenia tekstu. Copywriter nierzadko pracuje zdalnie. Musi więc posiadać w domu odpowiednie warunki oraz umieć dobrze organizować sobie czas pracy.

By zostać copywriterem, nie trzeba posiadać określonego wykształcenia. Niezbędne są jednak konkretne umiejętności i predyspozycje.

Jak zostać copywriterem?

Jeżeli dobrze czujesz się w słowie pisanym, a ponadto interesujesz się marketingiem, spróbuj swoich sił w tej ciekawej profesji. Przede wszystkim zacznij od zapoznania się z tematem copywritingu. Czytaj o nim książki, poradniki i artykuły blogowe. Przeglądaj internet. Staraj się być na bieżąco z nowinkami dotyczącymi marketingu internetowego.

Dobrym sposobem jest odbycie praktyk w agencji copywriterskiej. Doświadczeni pisarze przeprowadzą Cię przez meandry tej niełatwej sztuki pisania. Możesz także skorzystać z odpowiednich kursów i szkoleń. Podjęcie studiów z zakresu marketingu internetowego również nie jest złym pomysłem. Wszak każdy sposób na zdobycie wiedzy jest dobry.

Bardzo ważną rzeczą jest jednak praktyka. Pisz zatem jak najwięcej zróżnicowanych tekstów. Bycie elastycznym i odnajdywanie się w różnych tematach jest w cenie. By ćwiczyć pisanie, warto pomyśleć o założeniu np. bloga. Dzięki temu stworzysz swoje portfolio, które będziesz mógł zaprezentować potencjalnemu zleceniodawcy.

Podsumowanie

  1. Copywriter zajmuje się tworzeniem treści marketingowych na zlecenie.
  2. To, jakiego rodzaju teksty tworzy copywriter, zależy od jego specjalizacji. Są to np. artykuły blogowe, opisy produktów i kategorii czy hasła reklamowe.
  3. Praca copywritera polega na pisaniu angażujących i merytorycznych tekstów. W tym celu, zwłaszcza gdy nie jest ekspertem w danej dziedzinie, przed rozpoczęciem pisania powinien przeprowadzić dokładny research.
  4. Teoretycznie każdy może spróbować zostać copywriterem. W praktyce trzeba jednak mieć dobrze opanowaną sztukę pisania, a także wiedzę z zakresu marketingu i pozycjonowania.
  5. By zostać copywriterem, trzeba przede wszystkim dużo czytać i pisać. Ważne jest stworzenie swojego portfolio. Warto też odbyć praktyki w agencji copywriterskiej bądź wziąć udział w kursach i szkoleniach z zakresu copywritingu.

 

Written by: Iwona Konieczna