Kolory w marketingu – jakie znaczenie mają barwy dla firm?

Kolory w marketingu mają ogromny potencjał. Odpowiednie dopasowanie barw pozwala na wywołanie odpowiednich emocji oraz skojarzeń, co może skutkować zwiększeniem sprzedaży. Co warto wiedzieć o kolorach i jakie mają znaczenie dla firm?

Kolory w marketingu – czy są istotne?

Zespół 2 plus 1 w latach siedemdziesiątych nagrał piosenkę „Chodź, pomaluj mój świat”, której tytuł świetnie pasuje do każdej dziedziny życia. Codziennie zderzamy się z niezliczonymi odcieniami różnych barw wywołujących w nas różne emocje. Część społeczeństwa może nie być świadoma znaczenia kolorów w biznesie i tego, jak wpływają na odbiór firm i produktów. Każda marka chce mieć swój niepowtarzalny styl, a odpowiedni dobór barw może w tym pomóc. Aby to osiągnąć, konieczne jest przystosowanie komunikacji wizualnej do grupy odbiorców – warto dopasować ją do płci, wieku czy regionu działalności.

Funkcje kolorów w biznesie

Barwy odgrywają dużą rolę w marketingu. Jednak zanim osoby odpowiedzialne za budowanie marki zabiorą się za dobór elementów wizualnych, warto aby poznały funkcje, które spełniają kolory. Do najważniejszych należą:

  • Informacyjna – kolory mogą zastąpić część komunikatów i przekazać potencjalnym klientom informacje o oferowanym produkcie czy usłudze.
  • Emocjonalna – barwy wywołują u ludzi konkretne reakcje i mogą nakłaniać do określonych działań. Dzięki ich współpracy z odpowiednimi komunikatami można osiągnąć zamierzone cele (np. kliknięcia w przycisk z CTA).
  • Konstrukcyjna – kolory w marketingu zapewniają spójność komunikacji. Chaos z wykorzystaniem barw nie jest dobrym kompanem dla firm.
  • Estetyczna – barwy powinny być odpowiednio dobrane i przyjemne dla oka. Newsletter, reklama w telewizji czy wielki billboard – warto przemyśleć dobór kolorów, aby przyciągnąć odbiorcę.

Przedstawione wyżej funkcje pozwalają spojrzeć na kolory jak na istotny element wizerunkowy. Niewłaściwy dobór barw może być barierą do nawiązania trwałych relacji z potencjalnymi klientami.

Przeczytaj także: Jak napisać post na blogu? 8 wskazówek

Kolory w marketingu i ich znaczenie

Barwy produktów działają na nas w podobny sposób, jak te na ścianach. Czasami wystarczy jedno spojrzenie na logo marki, żeby pojawiły się w nas pewne emocje, wpływające na decyzje zakupowe. Poznaj znaczenie podstawowych kolorów w biznesie!

  • Biały – jasne barwy są subtelne i lekkie, dzięki czemu pasują do wszystkiego. W marketingu biel jest oznaką czystości i delikatności. Kojarzy się z komfortem. Często wykorzystywany jako tło dla innych kolorów.
  • Żółty – ten kolor budzi poczucie beztroski, przypominając o lecie, słońcu i wakacjach. Jest dwuznaczny, gdyż obok radości i energii, symbolizuje zachowanie ostrożności.
  • Zielony – myśląc o naturze wyobrażamy sobie zieleń i spokój. Jest to kolor mocno związany ze środowiskiem, kojarzy się z trendem EKO. Zwiększa poczucie bezpieczeństwa.
  • Niebieski – to pozytywny kolor, który oznacza mądrość, lojalność i stabilizację. W marketingu wykorzystuje się go, aby wzbudzić zaufanie. Kojarzy się z opanowaniem i pomaga w budowaniu relacji z konsumentami.
  • Czerwony – budzi skrajne emocje. Czerwień kojarzy się z miłością i niebezpieczeństwem. W biznesie jest kolorem szybkości ­– łączy się z okazjami i promocjami.
  • Czarny – ten kolor kojarzy się z elegancją, luksusem i profesjonalizmem. W marketingu jest oznaką jakości, na którą stawiają najbardziej prestiżowe marki. Sprawia wrażenie ekskluzywnego.

Kolory w marketingu nie muszą uderzać w potencjalnych klientów. Liczy się odpowiednia kompozycja i harmonia. Podczas tworzenia identyfikacji kolorystycznych dla marki, należy również pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo. Firma wykorzystująca pełną paletę barw, szybciej odstraszy swoich odbiorców, niż trafi do nowych.

Kolory w biznesie to nie wszystko

Kolory to dodatek do oferty, której największą wartością jest jakość produktów czy usług. Nawet najlepszy i najbardziej estetyczny dobór barw nie zapewni biznesowi nowych współprac oraz potencjalnych klientów, jeżeli ten nie daje gwarancji pewnego poziomu i ma słabą renomę.

Autor tekstu: Bartosz Juruć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *