Marketing Mix – co to jest? Filary marketingu

Marketing jest jednym z najważniejszych narzędzi potrzebnych do funkcjonowania firmy. Trudno sobie wyobrazić osiąganie sukcesów bez niego. Warto jednak dowiedzieć się, na czym polega jego specjalny rodzaj, czyli marketing mix. O tym właśnie będzie dalsza część artykułu.

Marketing mix i jego filary

Poniżej przedstawiamy filary mix marketingu.

4P

Najpopularniejsza koncepcja Marketingu Mix. W skład niej wchodzą najistotniejsze elementy, dzięki którym firma może oddziaływać na rynek. Oto one:

  • produkt (product) – czyli to, co zawieramy w ofercie. Żeby zaproponować dobry produkt, należy uwzględnić m.in. jego atuty względem konkurencji na rynku.;
  • cena (price) – odpowiedź na pytanie, ile kosztuje produkt;
  • miejsce (place) – inaczej można to też nazwać dystrybucją. Ustalamy sposoby, dzięki którym produkt zostanie dostarczony do klienta.;
  • promocja (promotion) – czyli reklamujemy nasz produkt w celu pozyskania klientów.

4C

Jest to jedna z alternatywnych koncepcji do 4P. Jest ona bardzo podobna, z tą różnicą, że na poszczególne elementy patrzymy z perspektywy klienta.

  • koszt (cost) – czyli wszystkie koszty, które trzeba ponieść, aby zdobyć dany produkt;
  • komunikacja (communication) – jasne działania oraz przekazy umożliwiające dobry kontakt klienta z firmą;
  • konsument (consument) – czyli charakterystyka grupy odbiorców, np. jej potrzeb;
  • wygoda nabycia (convenience) – łatwość kupna produktu, np. poprzez bezproblemowy dostęp do niego.

8P

To rozszerzenie koncepcji 4P o dodatkowe cztery elementy.

  • ludzie (people) – czyli personel;
  • proces (process) – przebieg świadczenia usługi;
  • przyjemność (pleasure) – zadowolenie klienta z firmy i jej produktu;
  • świadectwo materialne (physical evidence) – elementy wizerunkowe, z którym kojarzona jest firma.

Marketing mix – jakie daje korzyści?

Żeby udało się odnieść sukces, warto umiejętnie łączyć ze sobą wszystkie koncepcje wymienione wyżej. Każda z nich daje kolejne możliwości i ma swój udział w korzyściach, które później otrzymujemy. Należy też dokładnie sprawdzić, czy na pewno każdy punkt z koncepcji, został odpowiednio przygotowany.

Jeśli tak jest, to liczba klientów powinna się znacząco zwiększyć. Również powinniśmy odnotowywać coraz większe przyrosty finansowe, co ma ogromny wpływ na kondycję całej firmy. Ponadto rozwijamy markę, która staje się coraz popularniejsza na rynku i staje się na nim bardzo poważnym graczem. Posiadamy także perspektywy na kolejne sukcesy.

Podsumowanie

  • W Marketingu mix łączy się poszczególne elementy, które wpływają na całość procesu.
  • Każda jego koncepcja jest istotna.
  • Marketing mix zapewnia wiele korzyści firmie.