Pierwsze nagłówki w gazetach codziennie informują o najważniejszych wydarzeniach. Podobnie jest z treściami internetowymi. Z tą różnicą, że o kolejności ich ustawienia na półce nie decyduje gazeciarz, tylko robot, który pozycjonuje zawartość internetu.
Nagłówki od H1 do H6. Czym są?
Na e-stronach, trochę podobnie jak w tradycyjnej prasie, ocena atrakcyjności opiera się przede wszystkim na tytularnych nagłówkach. To one, a właściwie ich zawartość, warunkuje, jaka będzie widoczność całej treści. Jak sprawić, żeby „internetowy gazeciarz” ustawił twój tekst na frontowej witrynie?
Umiejscowienie nagłówków w artykule internetowym
Budowa tekstu opiera się na schemacie, w ramach którego należy przestrzegać ustalonej hierarchii. Jest to struktura, określająca zawartość tytułu oraz skład i kolejność śródtytułów.
- H1 jest nagłówkiem tytułowym. W tekście powinien wystąpić tylko jeden raz.
- H2 to podtytuł. Może być zastosowany kilka razy.
- H3, czyli podrozdział dla H2. Bywa użyty kilka razy.
- H4,H5,H6 są analogicznie podrzędnymi względem siebie podrozdziałami.
Podtytuły mogą występować wiele razy. Zasadą jednak jest, aby występowały względem siebie chronologicznie. Oznacza to, że gdy dla H2 tworzymy podtytuł, nie może to być od razu H4 czy H5. Dla H2 prawidłową kolejnością będzie H3.
Co powinny zawierać poszczególne nagłówki?
Algorytmy pozycjonujące wykonują pracę polegającą na dopasowaniu wyniku wyszukiwania do zapytania, jakie pojawi się w wyszukiwarce. Indeks wyników poszukiwanych słów i fraz jest odpowiedzią, która jest prezentowana właśnie na podstawie treści nagłówków.
- Nagłówek nr 1 (H1) – tytuł to fraza. Zawiera tzw. słowa kluczowe.
- Nagłówek nr 2 (H2) – nazwa podtytułu, określana również śródtytułem. Powinien być formułowany z użyciem słów kluczowych.
- Nagłówek nr 3 (H3) – podrozdziały, w których słowa kluczowe nie są konieczne.
- Nagłówki nr 4, 5, 6 (H4, H5, H6) – podrozdziały stosowane w bardzo rozbudowanych tekstach. Nie muszą zawierać słów kluczowych.
Przeczytaj także: Cele marketingowe – jak je sformułować i co wziąć pod uwagę?
Hasła, słowa czy frazy kluczowe powinny być zawarte:
- Koniecznie w H1.
- Na pewno w H2.
- Nie koniecznie w H3.
- Opcjonalnie w H4, H5, H6 itd.
Prawidłowa kompozycja rozmieszczenia słów kluczowych jest warunkiem widoczności w sieci. Równocześnie należy pamiętać o zachowaniu równowagi i proporcji. Nadmierne ich stosowanie może zdyskwalifikować całą publikację. Nie będzie błędem, jeśli flagowe słowa lub wyrażenia zostaną umiejscowione tam, gdzie ich obecność nie jest bezwzględnie oczekiwana. Pod warunkiem, że nie będą one bezzasadnie powielane i nadużywane.
Przykład artykułu z zastosowaniem nagłówków od H1 do H6
Jesienne chłody zagościły na dobre. Rajstopy to słowo, które we wrześniu w oknie wyszukiwarki gości bardzo często. Zatem słowo kluczowe dla poniższego przykładu brzmi: rajstopy.
H1: Jakie rajstopy do jesiennych stylizacji? (główny tytuł artykułu)
Jesienne słońce, ciągle zachęca do noszenia spódnic i sukienek. Rajstopy z dodatkiem satyny to idealne uzupełnienie… (wstęp).
H2: Rajstopy matowe o gramaturze powyżej 10 den (tytuł pierwszego podrozdziału/śródtytułu)
Ich zaletą jest… (treść podrozdziału)
H3: Rajstopy z poszerzona częścią majtkową (podtytuł)
Tekst opisujący dany rodzaj produktu…
H4: Grubość 20 den (podtytuł niższej hierarchii)
Opis.
H5: Grubość 30 den (podtytuł niższej hierarchii)
Opis.
H6:Grubość 40 den (podtytuł niższej hierarchii)
Opis.
H2: Rajstopy satynowe o gramaturze powyżej 60 den (tytuł kolejnego podrozdziału/śródtytułu)
Dzięki przędzy jaka… (treść podrozdziału)
H3: Rajstopy z bezszwową częścią majtkową
Tekst opisujący dany rodzaj produktu…
H4: Grubość 60 den
Itd.
Nagłówki w artykule – podsumowanie
Każdy prawidłowo budowany tekst będzie posiadał nagłówek tytułowy, czyli H1 oraz nagłówki H2, porządkujące i rozdzielające zasadniczą tematykę. Użycie pozostałych jest uzależnione od rozmiaru i zakresu tematycznego tworzonych treści. Najczęściej używane są H1, H2 i H3. Zasadą jest, że zastosowanie nagłówków niższej hierarchii rośnie wprost proporcjonalnie do poziomu szczegółowości opisywanej tematyki.
Autor tekstu: Agnieszka Olesińska