Dobra nazwa wyróżnia firmę na tle konkurencji, sygnalizuje konsumentowi czym się zajmujesz, zostaje w głowie klienta na długo po zakupach. Doskonale, prawda? Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak prawidłowo zastosować naming w Twoim biznesie, tak aby nazwa była bezkonkurencyjna w każdy wymiarze.
Czym charakteryzuje się dobry naming?
Dobra nazwa plus logo firmy, to wizytówka Twojego biznesu. Właściwie zaprojektowana, nie pozostawia wątpliwości klientowi, z kim ma do czynienia, a korzyści z posiadania takiej nazwy są wymierne. Oto jakie benefity są rezultatem z dobrze przeprowadzonego namingu:
- wyróżnia na tle konkurencji,
- kształtuje pozytywne skojarzenia,
- wzbudza pozytywne emocje,
- oddaje wyjątkowość firmy,
- nazwa jest wartościowa dla wyszukiwarek,
- przyjemna dla ucha i oka nazwa dłużej pozostaje w pamięci.
Przeczytaj również: Struktura tekstu pod SEO – jak wygląda?
Jak wygląda proces tworzenia dobrej nazwy dla firmy?
Siadasz z ołówkiem przed pustą kartką i zaczynasz wypisywać różne „świetne” nazwy. Wykreślasz, przepisujesz, dodajesz i odejmujesz wyrazy, aby ostatecznie kartkę formatu A4 bezlitośnie przekształcić w papierową kulkę, która wyląduje w koszu. Spokojnie. Tak, jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nazwa może rodzić się długo i w bólach. Zacznijmy od początku i sprawdźmy, jakimi wytycznymi będziesz się kierować, aby osiągnąć sukces.
Kluczowe cechy dobrego namingu
Prawidłowo skonstruowana nazwa firmy opiera się na 3. atrybutach, dzięki którym będzie odzwierciedlała charakter biznesu i nie zniknie w czeluściach internetu. Są to:
- prostota – pamiętaj, że zdarzy się czasami, iż będziesz musiał dyktować nazwę swojej firmy przez telefon. Zarówno Tobie – dyktowanie, jak i odbiorcy po drugiej stronie telefonu – zapisanie, nie powinno sprawiać kłopotu; w procesie namingu, staraj się unikać myślników, znaków specjalnych czy polskich liter, a dzięki temu, również obcokrajowiec, który wymawia nazwę Twojej marki, będzie ukontentowany – nie połamał sobie języka; co więcej, unikanie myślników czy znaków diakrytycznych wpływa korzystnie na SEO – internauci, w poszukiwaniu rozwiązania problemu, nie będą wpisywać dokładnie nazwy Twojej firmy, a zazwyczaj są to niezbyt logicznie poukładane wyrażenia, często bezokoliczniki.
- łatwość zapamiętania – dobra nazwy firmy sama utrwali się w pamięci klienta, który nie będzie musiał ponownie zagłębiać się w wyszukiwaniu, aby trafić znowu do Ciebie; co więcej, bez zastanawiania się, poda tę nazwę znajomemu, który akurat poszukuje podobnego towaru lub usługi.
- ponadczasowość / skalowalność – tu może czekać Cię benedyktyńska praca, jeżeli zakładasz biznes dzisiaj, ale nie zaplanowałeś, co będziesz sprzedawać jutro. Rozpoczynając naming, należy mieć już na uwadze czy firma, którą zakładasz, będzie rozwijał się w tym samym kierunku – w kwestii dóbr czy usług, które proponujesz. Dla przykładu – kiedy dzisiaj chcesz sprzedawać buty i nazwiesz sklep buty.pl, a po roku do asortymentu dołożysz kurtki, czapki i torebki, to nazwa nie będzie oddawać charakteru działalności w sposób, w jaki powinna. Wtedy zmiana nazwy, wiąże się z kosztami pieniężnymi i czasowymi. Dzisiaj sytuacja na świecie, a co za tym idzie, także rynek jest zmienny i dynamiczny, więc ustalając nazwę, warto rozważyć jej uniwersalność.
Naming – proces tworzenia nazwy
Do idealnej nazwy prowadzą różne drogi. Ile głów, tyle pomysłów, a poniżej przedstawione jest kilka z nich.
- Skorzystaj ze słownika języka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, encyklopedii – to kopalnia słów, wiedzy i inspiracji.
- Poproś rodzinę, przyjaciół, znajomych – zaproponuj zabawę i zrób burzę mózgów.
- Zadaj pytanie na Facebooku – pomoc taką możesz otrzymać na 2. płaszczyznach:
-
- wrzuć pomysł na nazwę i poproś o informację zwrotną, czy to, co wymyśliłeś, wystarczająco oddaje charakter Twojego biznesu – sam nie będziesz subiektywny względem własnych pomysłów,
- zadaj pytanie, np. na zasadzie zabawy i poproś o pomysły na dobrą nazwę dla Twojego biznesu; dodatkowa korzyść – zaoferuj rabat na swój produkt czy usługę za udział w zabawie – pierwsi klienci przyjdą go odebrać.
- Zatrudnij agencję reklamową lub copywritera, który ma doświadczenie w tego typu twórczości.
Pierwsze koty za płoty? Świetnie, ale zanim zaserwujesz swoim klientom idealnie wysmażoną, perfekcyjnie doprawioną i rozpływającą się w uszach nazwę swojej firmy, poświęć jeszcze trochę czasu na odpowiednie przygotowanie składników.
- Będziesz potrzebować strony www – sprawdź, czy jest wolna domena z nazwą, którą akceptujesz.
- Zweryfikuj swoją nazwę na stronie Urzędu Patentowego, Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej oraz w CEiDG.
- Jeżeli wspomogłeś się językiem obcym w procesie namingu lub nazwa jest abstrakcyjna, sprawdź, czy to, co stworzyłeś, nie budzi niewłaściwych, złych czy niepożądanych skojarzeń (jak, niefortunna na polskim rynku, nazwa niemieckich żarówek OSRAM).
Do zapamiętania
- Nazwij firmę tak, aby w przyszłości nie ponosić dodatkowych kosztów związanych z renamingiem.
- Stwórz na tyle prostą nazwę, aby została w głowach klientów.
- Bądź unikalny.
- Unikaj skamieniałych -pol oraz -ex, ale też nie idź za trendem, który dziś jest taki, a jutro inny.
- Sprawdź, czy jest wolna domena oraz potwierdź autentyczność nazwy firmy, sprawdzając w odpowiednich urzędach.
Autor tekstu: Maciej Zieliński