Naming, czyli jak wymyślić dobrą nazwę firmy?

Dobra nazwa wyróżnia firmę na tle konkurencji, sygnalizuje konsumentowi czym się zajmujesz, zostaje w głowie klienta na długo po zakupach. Doskonale, prawda? Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak prawidłowo zastosować naming w Twoim biznesie, tak aby nazwa była bezkonkurencyjna w każdy wymiarze.

Czym charakteryzuje się dobry naming?

Dobra nazwa plus logo firmy, to wizytówka Twojego biznesu. Właściwie zaprojektowana, nie pozostawia wątpliwości klientowi, z kim ma do czynienia, a korzyści z posiadania takiej nazwy są wymierne. Oto jakie benefity są rezultatem z dobrze przeprowadzonego namingu:

  • wyróżnia na tle konkurencji,
  • kształtuje pozytywne skojarzenia,
  • wzbudza pozytywne emocje,
  • oddaje wyjątkowość firmy,
  • nazwa jest wartościowa dla wyszukiwarek,
  • przyjemna dla ucha i oka nazwa dłużej pozostaje w pamięci.

Przeczytaj również: Struktura tekstu pod SEO – jak wygląda?

Jak wygląda proces tworzenia dobrej nazwy dla firmy?

Siadasz z ołówkiem przed pustą kartką i zaczynasz wypisywać różne „świetne” nazwy. Wykreślasz, przepisujesz, dodajesz i odejmujesz wyrazy, aby ostatecznie kartkę formatu A4 bezlitośnie przekształcić w papierową kulkę, która wyląduje w koszu. Spokojnie. Tak, jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nazwa może rodzić się długo i w bólach. Zacznijmy od początku i sprawdźmy, jakimi wytycznymi będziesz się kierować, aby osiągnąć sukces.

Kluczowe cechy dobrego namingu

Prawidłowo skonstruowana nazwa firmy opiera się na 3. atrybutach, dzięki którym będzie odzwierciedlała charakter biznesu i nie zniknie w czeluściach internetu. Są to:

  • prostota – pamiętaj, że zdarzy się czasami, iż będziesz musiał dyktować nazwę swojej firmy przez telefon. Zarówno Tobie – dyktowanie, jak i odbiorcy po drugiej stronie telefonu – zapisanie, nie powinno sprawiać kłopotu; w procesie namingu, staraj się unikać myślników, znaków specjalnych czy polskich liter, a dzięki temu, również obcokrajowiec, który wymawia nazwę Twojej marki, będzie ukontentowany – nie połamał sobie języka; co więcej, unikanie myślników czy znaków diakrytycznych wpływa korzystnie na SEO – internauci, w poszukiwaniu rozwiązania problemu, nie będą wpisywać dokładnie nazwy Twojej firmy, a zazwyczaj są to niezbyt logicznie poukładane wyrażenia, często bezokoliczniki.
  • łatwość zapamiętania – dobra nazwy firmy sama utrwali się w pamięci klienta, który nie będzie musiał ponownie zagłębiać się w wyszukiwaniu, aby trafić znowu do Ciebie; co więcej, bez zastanawiania się, poda tę nazwę znajomemu, który akurat poszukuje podobnego towaru lub usługi.
  • ponadczasowość / skalowalność – tu może czekać Cię benedyktyńska praca, jeżeli zakładasz biznes dzisiaj, ale nie zaplanowałeś, co będziesz sprzedawać jutro. Rozpoczynając naming, należy mieć już na uwadze czy firma, którą zakładasz, będzie rozwijał się w tym samym kierunku – w kwestii dóbr czy usług, które proponujesz. Dla przykładu – kiedy dzisiaj chcesz sprzedawać buty i nazwiesz sklep buty.pl, a po roku do asortymentu dołożysz kurtki, czapki i torebki, to nazwa nie będzie oddawać charakteru działalności w sposób, w jaki powinna. Wtedy zmiana nazwy, wiąże się z kosztami pieniężnymi i czasowymi. Dzisiaj sytuacja na świecie, a co za tym idzie, także rynek jest zmienny i dynamiczny, więc ustalając nazwę, warto rozważyć jej uniwersalność.

Naming – proces tworzenia nazwy

Do idealnej nazwy prowadzą różne drogi. Ile głów, tyle pomysłów, a poniżej przedstawione jest kilka z nich.

  • Skorzystaj ze słownika języka polskiego, wyrazów bliskoznacznych, encyklopedii – to kopalnia słów, wiedzy i inspiracji.
  • Poproś rodzinę, przyjaciół, znajomych – zaproponuj zabawę i zrób burzę mózgów.
  • Zadaj pytanie na Facebooku – pomoc taką możesz otrzymać na 2. płaszczyznach:
    1. wrzuć pomysł na nazwę i poproś o informację zwrotną, czy to, co wymyśliłeś, wystarczająco oddaje charakter Twojego biznesu – sam nie będziesz subiektywny względem własnych pomysłów,
    2. zadaj pytanie, np. na zasadzie zabawy i poproś o pomysły na dobrą nazwę dla Twojego biznesu; dodatkowa korzyść – zaoferuj rabat na swój produkt czy usługę za udział w zabawie – pierwsi klienci przyjdą go odebrać.
  • Zatrudnij agencję reklamową lub copywritera, który ma doświadczenie w tego typu twórczości.

Pierwsze koty za płoty? Świetnie, ale zanim zaserwujesz swoim klientom idealnie wysmażoną, perfekcyjnie doprawioną i rozpływającą się w uszach nazwę swojej firmy, poświęć jeszcze trochę czasu na odpowiednie przygotowanie składników.

  • Będziesz potrzebować strony www – sprawdź, czy jest wolna domena z nazwą, którą akceptujesz.
  • Zweryfikuj swoją nazwę na stronie Urzędu Patentowego, Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej oraz w CEiDG.
  • Jeżeli wspomogłeś się językiem obcym w procesie namingu lub nazwa jest abstrakcyjna, sprawdź, czy to, co stworzyłeś, nie budzi niewłaściwych, złych czy niepożądanych skojarzeń (jak, niefortunna na polskim rynku, nazwa niemieckich żarówek OSRAM).

Do zapamiętania

  1. Nazwij firmę tak, aby w przyszłości nie ponosić dodatkowych kosztów związanych z renamingiem.
  2. Stwórz na tyle prostą nazwę, aby została w głowach klientów.
  3. Bądź unikalny.
  4. Unikaj skamieniałych -pol oraz -ex, ale też nie idź za trendem, który dziś jest taki, a jutro inny.
  5. Sprawdź, czy jest wolna domena oraz potwierdź autentyczność nazwy firmy, sprawdzając w odpowiednich urzędach.

Autor tekstu: Maciej Zieliński