Rozliczenia w copywritingu – jak wyglądają?

Dla osoby stawiającej dopiero pierwsze kroki w copywritingu kwestia rozliczeń może wydawać się czarną magią. Nie jest do końca jasne, jaki jest najlepszy sposób na rozwiązanie problemu płatności. Na szczęście, jak się okazuje, metod jest wiele. Można je wygodnie dostosowywać do swojego trybu pracy. Ale w takim razie, od czego zacząć? Na co powinien zwrócić uwagę copywriter, chcąc rozliczyć się za swój tekst? Sprawdź, jak wyglądają obecnie rozliczenia w copywritingu!

Pierwszy krok rozliczania się za teksty w copywritingu – ustalenie stawki

Na początku warto określić konkretną stawkę, którą zaproponujemy zleceniodawcy. Często to właśnie na jej postawie podejmowana jest decyzja o zatrudnieniu copywritera lub też nie. Wysokość stawki zależy od wielu czynników, chociażby branży czy rodzaju tekstu. Jednak poza tym istnieją trzy najpopularniejsze formy jej ustalania: rozliczenie za 1000 znaków, za cały projekt, lub abonamentowe.

Rozliczenia w copywritingu za 1000 znaków ze spacjami jest najczęściej spotykanym sposobem rozliczania na rynku copywriterskim. Od objętości tekstu zależy jego ostateczna cena. Największą wadą owej metody jest ryzyko, że twórca, zamiast pisać konkretny, merytoryczny tekst, zacznie „lać wodę”. Jego celem będzie zawarcie jak największej ilości znaków. W końcu większa liczba znaków zapewni proporcjonalnie większy zarobek.

Oprócz tego rozwiązanie to nie uwzględnia dodatkowych zadań, którymi mógłby zająć się copywriter. Są to zadania typu opublikowanie artykułu na stronie czy wstawienie dodatkowego zdjęcia. W wielu przypadkach jednak ustalenie stawki za 1000 znaków okazuje się prostym i wygodnym rozwiązaniem, zwłaszcza wśród początkujących twórców. Dlatego właśnie cieszy się nieprzerwaną popularnością.

Kolejnym sposobem rozliczeń jest rozliczenie za cały projekt. Copywriter, na podstawie wytycznych co do tekstu, ustala stawkę, którą chciałby dostać za wykonanie całości. Zawierają się w tym dodatkowe obowiązki, takie jak dodanie zdjęcia, dokładna optymalizacja SEO, publikacja. Wadą tego sposobu płatności jest obowiązek ciągłego ustalania stawki za każdy nowy projekt. W przypadku dużej mocy przerobowej może okazać się to zbyt czasochłonne i zwyczajnie zbędne.

Ostatni sposób to ustalenie stawki w formie abonamentu. W przypadku tej metody ustala się obowiązki copywritera, jak chociażby prowadzenie strony, oraz cenę za ich wykonanie.

Największą zaletą metody abonamentu jest umożliwienie twórcy stworzenia pełnej strategii marketingowej i realizacja jej w praktyce. Dodatkowo tworzone teksty pisane są podobnym stylem w obrębie całej strony, co daje wrażenie spójności i porządku. Wadą omawianego sposobu może okazać się konieczność zainwestowania w długofalową współpracę. Abonamentu raczej nie wdraża się na krótki czas.

Rozliczenia w copywritingu – sposoby

Oprócz wyznaczenia stawki warto zdecydować, w jaki sposób chcemy pieniądze formalnie pozyskać. Czy bardziej opłaca się podpisać umowę ze zleceniodawcą, a może jedynie wziąć fakturę?

Początkującemu twórcy najprawdopodobniej ciężko będzie znaleźć klienta chętnego do spisania umowy. W takim wypadku najbardziej poleca się korzystanie z platform pośredniczących, które umożliwiają wystawianie faktur. Aby korzystać z tej metody, nie trzeba zakładać własnej działalności gospodarczej.

Platformy pośredniczące charakteryzują się jednak tym, że pobierają prowizje od przesyłanych treści. Dla świeżo upieczonych copywriterów nie powinno być to problemem. Bardziej dotyka to jednak doświadczonych twórców, piszących duże ilości tekstów.

Dlatego na pewnym etapie warto rozważyć założenie firmy. Zniknie wtedy problem prowizji, za to pojawią się większe perspektywy i możliwości nawiązania współpracy z bardziej wymagającymi zleceniodawcami. Oprócz tego klienci chętniej zdecydują się na podpisanie umowy o dzieło, zlecenie lub pracę.

Podsumowując

Kwestia rozliczeń w copywritingu może wydawać się skomplikowana. Jednak wystarczy przyjrzeć się bliżej, by zrozumieć, że tak naprawdę jest po prostu bardzo elastyczna. Daje możliwość dopasowania sposobu rozliczenia pod własne potrzeby oraz pozwala ustalać indywidualne stawki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *