Stawki copywritera – ile zarabia copywriter?

Bez wątpienia w życiu każdego przychodzi taki moment, że zastanawia się nad zmianą. Pracy, otoczenia, sytuacji życiowej. Przychodzimy zatem z pomocą dla osób, które rozważają przejście na „swoje” i rozpoczęcie przygody z copywritingiem. W tym artykule dowiesz się, jakie są stawki copywritera, ile przeciętnie zarabia copywriter i od czego zależy wysokość jego wynagrodzenia.

Co wpływa na wielkość stawki copywritera?

To zależy od wielu czynników, np. rodzaju wymaganej treści, albo naszego doświadczenia i umiejętności, znajomości języków obcych. Szybka realizacja powierzonego zlecenia, zdolność do wystawienia faktury bez udziału pośrednika (poprzez np. giełdy tekstowe), wzbogacanie treści o specjalistyczną bibliografię – wszystkie te przykłady wpływają na zwiększenie stawki copywritera. Należy więc zdać sobie sprawę z tego, że na początku naszej kariery nie możemy celować w maksymalne stawki. To przywilej doświadczonego copywritera dysponującego bogatym portfolio zrealizowanych zleceń.

Inne, równie istotne czynniki wpływające na wysokość stawki:

  • sytuacja na rynku – na to raczej nie mamy wpływu;
  • charakter współpracy – czy zlecenie jest jednorazowe, lub w ramach umowy określonej czasowo;
  • wykorzystywane narzędzia – treść opracowana na podstawie ogólnodostępnych źródeł będzie tańsza niż zlecenie przygotowania treści popartej eksperckimi danymi;
  • indywidualne podejście – przy dłuższej współpracy copywriter lepiej poznaje ofertę i działalność klienta, łatwiej mu więc przygotować unikatowe i współgrające z „duchem” firmy treści.

Stawki copywritera

Poniższe widełki należy traktować poglądowo, bez wątpienia nie są to sztywne wytyczne i, tak jak wspominaliśmy wcześniej, stawka copywitera w dużej mierze zależy od wielu czynników – nie da się jej określić jednoznacznie. Gwoli wyjaśnienia dla niewtajemniczonych, skrót „zzs” oznacza „znaki ze spacjami”, kwoty netto (wartości przeciętne).

Jak to się przekłada na konkretne pieniądze? To zależy od dostępnych mocy przerobowych. W związku z tym, zakładając stałość zleceń, miesięcznie przeciętny freelancer jest w stanie „wyprodukować” między 200 000 a 500 000 zzs. Przyjmując do obliczeń dla początkującego copywritera stawkę 20 zł za 2 000 zzs. Daje nam to mniej więcej od 2 000 do 5 000 zł. Doświadczony twórca treści zyska przy tego rodzaju zleceniu znacznie więcej.

Warto w tym momencie nadmienić, że twórcy specjalistycznych treści (content writer) mogą liczyć  na kwoty rzędu nawet 50 zł netto za 1 000 zzs. Jednak takie zlecenia otrzymują jedynie doświadczeni content writerzy, pracujący często dla znanych i cenionych agencji content marketingu.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się choć częściowo odpowiedzieć na pytanie „ile zarabia copywriter”. Nie można tutaj mówić o jednoznacznie określonych wartościach. Na stawkę copywritera wpływa wiele czynników, w tym jego doświadczenie i umiejętności pisarskie, czy rodzaj treści.