Bez wątpienia w życiu każdego przychodzi taki moment, że zastanawia się nad zmianą. Pracy, otoczenia, sytuacji życiowej. Przychodzimy zatem z pomocą dla osób, które rozważają przejście na „swoje” i rozpoczęcie przygody z copywritingiem. W tym artykule dowiesz się, jakie są stawki copywritera, ile przeciętnie zarabia copywriter i od czego zależy wysokość jego wynagrodzenia.
Co wpływa na wielkość stawki copywritera?
To zależy od wielu czynników, np. rodzaju wymaganej treści, albo naszego doświadczenia i umiejętności, znajomości języków obcych. Szybka realizacja powierzonego zlecenia, zdolność do wystawienia faktury bez udziału pośrednika (poprzez np. giełdy tekstowe), wzbogacanie treści o specjalistyczną bibliografię – wszystkie te przykłady wpływają na zwiększenie stawki copywritera. Należy więc zdać sobie sprawę z tego, że na początku naszej kariery nie możemy celować w maksymalne stawki. To przywilej doświadczonego copywritera dysponującego bogatym portfolio zrealizowanych zleceń.
Inne, równie istotne czynniki wpływające na wysokość stawki:
- sytuacja na rynku – na to raczej nie mamy wpływu;
- charakter współpracy – czy zlecenie jest jednorazowe, lub w ramach umowy określonej czasowo;
- wykorzystywane narzędzia – treść opracowana na podstawie ogólnodostępnych źródeł będzie tańsza niż zlecenie przygotowania treści popartej eksperckimi danymi;
- indywidualne podejście – przy dłuższej współpracy copywriter lepiej poznaje ofertę i działalność klienta, łatwiej mu więc przygotować unikatowe i współgrające z „duchem” firmy treści.
Stawki copywritera
Poniższe widełki należy traktować poglądowo, bez wątpienia nie są to sztywne wytyczne i, tak jak wspominaliśmy wcześniej, stawka copywitera w dużej mierze zależy od wielu czynników – nie da się jej określić jednoznacznie. Gwoli wyjaśnienia dla niewtajemniczonych, skrót „zzs” oznacza „znaki ze spacjami”, kwoty netto (wartości przeciętne).
- Opis produktu/kategorii (ok. 2000 zzs) od 20 do 80 zł;
- Tekst na stronę internetową (ok. 3000 zzs) od 36 do 150 zł;
- Tekst zapleczowy (ok. 5000 zzs) od 40 do 125 zł;
- Artykuł do bloga (ok. 5000 zzs) od 50 do 300 zł;
- Artykuł ekspercki (ok. 5000 zzs) od 100 do 500 zł.
Jak to się przekłada na konkretne pieniądze? To zależy od dostępnych mocy przerobowych. W związku z tym, zakładając stałość zleceń, miesięcznie przeciętny freelancer jest w stanie „wyprodukować” między 200 000 a 500 000 zzs. Przyjmując do obliczeń dla początkującego copywritera stawkę 20 zł za 2 000 zzs. Daje nam to mniej więcej od 2 000 do 5 000 zł. Doświadczony twórca treści zyska przy tego rodzaju zleceniu znacznie więcej.
Warto w tym momencie nadmienić, że twórcy specjalistycznych treści (content writer) mogą liczyć na kwoty rzędu nawet 50 zł netto za 1 000 zzs. Jednak takie zlecenia otrzymują jedynie doświadczeni content writerzy, pracujący często dla znanych i cenionych agencji content marketingu.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że udało nam się choć częściowo odpowiedzieć na pytanie „ile zarabia copywriter”. Nie można tutaj mówić o jednoznacznie określonych wartościach. Na stawkę copywritera wpływa wiele czynników, w tym jego doświadczenie i umiejętności pisarskie, czy rodzaj treści.