Storytelling w marketingu – skuteczne zastosowanie

Istnieje wiele różnych technik marketingowych, które stosuje się do promocji danego produktu. Czasem zdarzają się jednak sytuacje, w których potencjalni klienci mają wrażenie tzw. przesycenia. Nie jest to dobre zjawisko, gdyż ono raczej nie zachęca do skorzystania z oferty. Dlatego warto wiedzieć, jak temu przeciwdziałać i w tym ma pomóc marketing narracyjny, czyli storytelling w marketingu i w tym artykule przedstawimy, jak go skutecznie zastosować.

Jak zdefiniować pojęcie storytelling w marketingu?

Storytelling to inaczej marketing narracyjny, czyli taki, w którym stosuje się elementy charakterystyczne dla literatury, np. narrację i postacie. Ma to na celu przede wszystkim zaciekawienie i zainspirowanie odbiorcy.

Przyczyna takiego działania jest bardzo prosta. Z reguły ludzie lubią różnego typu historie i opowiadania. Wywołują one w nich sporo emocji. Człowiek często utożsamia się z literaturą.

Ma to wpływ na podejmowanie decyzji. Ludzie sporo czynności wykonują pod wpływem emocji. Jeśli więc dana historia trafiła do kogoś i zrobiła na nim wrażenie, to są duże szanse, iż ta osoba skorzysta z naszej oferty.

Storytelling w marketingu – skąd pomysł?

W aktualnych czasach praktycznie każdy spotyka się z mnóstwem reklam. Taki stan rzeczy świadczy o ogromnych możliwościach mediów, czy Internetu, ale także o tym, iż aby przebić się przez tyle ofert, trzeba wymyślić coś więcej.

Zapaść w pamięć odbiorcy nie jest wcale tak łatwo, jak mogłoby się wydawać. Wyświetlanie się reklamy każdego dnia w kilku miejscach nie jest absolutnie gwarantem sukcesu. Ludzie o sporej liczbie ofert po prostu zaraz zapominają i nie rozmyślają nad nimi nawet chwili.

To powoduje konieczność tworzenia reklam przy pomocy bardziej rozbudowanego marketingu. Jednym z jego rodzajów jest marketing natywny, czyli przedstawiający produkt w otoczeniu, do którego najlepiej pasuje.

Teraz skupimy się jednak na marketingu narracyjnym, czyli tzw. storytellingu. Oddziałuje on mocno na psychikę poprzez różne opowieści i narracje. Jest to dosyć wyrafinowana metoda, ale skuteczna.

Jak stworzyć dobrą opowieść i narrację?

Pierwszym, podstawowym elementem potrzebnym do stworzenia dobrej opowieści jest przestawienie sposobu myślenia. Jest to zupełnie inny rodzaj marketingu, który zdecydowanie różni się od tradycyjnych metod.

Zasady tworzenia narracji

Należy pamiętać o zawarciu kilku elementów, bez których praktycznie niemożliwe jest stworzenie dobrej narracji. Oto najważniejsze z nich:

  • bohater;
  • cel, do którego dąży;
  • przeciwnik;
  • wsparcie z zewnątrz;
  • dodatkowe czynniki.

W zależności od historii te elementy mogą być modyfikowane. Jest to jednak baza, na której warto się opierać.

Jak wykreować postacie?

Podstawowym naszym celem jest stworzenie autentycznej historii. Musi być ona jak najbardziej realistyczna. Odbiorca nie może mieć wrażenia, że czyta o czymś, co nie ma za dużego związku z prawdziwym życiem.

Bardzo ważna jest identyfikacja odbiorcy z daną postacią. Należy więc pisać o dosyć uniwersalnych problemach. Bohater powinien się zmagać na przykład z trudami życia codziennego, a nasz produkt lub usługa mają mu w tym pomóc.

Jak wpłynąć na odbiorców?

Żeby wpłynąć na odbiorców, warto wzbudzić w nich chęć do działania. Impulsy często skłaniają ludzi do konkretnych decyzji. Nie inaczej jest w tej sytuacji.

Najlepiej, gdy bohater zmaga się z jakimś realnym problemem, który może dotknąć każdego. Następnie musimy zaproponować takie działania, dzięki któremu upora się z trapiącym go kłopotem. Należy pamiętać, żeby nasza propozycja była również realistyczna, gdyż ludzie nie lubią, jak obiecuje się im coś, na co są małe szanse, że się wydarzy.

Badania psychologiczne również dają pewną podpowiedź. Mówią one, że grupa nie robi na ludziach takiego wrażenia, jak indywidualna jednostka. Dlatego w opowieściach lepiej przedstawiać losy pojedynczego bohatera.

Storytelling – do czego można go wykorzystywać?

Skoro już wiemy, jak tworzyć dobre historie, teraz należy dowiedzieć się, gdzie i w jakich sytuacjach można je wykorzystywać. Przedstawimy więc obszary, w których marketing narracyjny ma z reguły największą skuteczność:

  • promocja produktu – należy zawrzeć w nich konkretny produkt, który chcemy sprzedać;
  • personal branding – czyli tworzenie opowieści, w których to my jesteśmy głównymi bohaterami;
  • promocja regionu – warto zawrzeć w niej informacje o naszym regionie, gdyż często takie historie robią lepsze wrażenie na odbiorcach;

Poszczególne czynniki w dużej mierze zależą oczywiście od rodzaju produktu lub usługi, natomiast wyżej wymienione elementy są zazwyczaj zawsze cenione.

Storytelling w marketingu – podsumowanie

  • Storytellingiem nazywamy marketing narracyjny, w którym stosuje się elementy charakterystyczne dla literatury.
  • Oddziałuje on mocno na ludzką psychikę i wywołuje impuls do działania.
  • Bardzo ważne jest przedstawienie historii realistycznego bohatera, który zmaga się z prawdziwymi, ludzkimi problemami.
  • Marketing narracyjny można wykorzystywać w wielu obszarach, m.in. w promocji produktu lub regionu.