Wiele się słyszy ostatnio o czacie GPT. Mimo że prace nad sztuczną inteligencją trwają od lat, w tym roku jest o niej dosyć głośno. Powodem jest jej szybki rozwój i możliwości, jakie ze sobą niesie. Dzięki AI[1] możemy kreować niesamowite obrazy, tworzyć muzykę, manipulować zdjęciami i filmami oraz generować wszelkiego rodzaju treści. Czy w związku z tym copywriterzy powinni się bać, że zastąpi ich sztuczny twór?
Kim jest copywriter?
Aby zrozumieć o co chodzi i dlaczego ktoś miałby się bać, że zastąpi go maszyna, musimy dowiedzieć się, czym zajmują się copywriterzy. Są to osoby, które zarabiają na pisaniu tekstów. Treści tworzone są przeważnie na zlecenie klientów i mogą dotyczyć bardzo różnej tematyki. Nie oznacza to, że twórcy muszą pisać na każdy możliwy temat i znać się na wszystkim. Wielu z nich specjalizuje się w konkretnych zagadnieniach i obszarach. Jest to o tyle dobre, że znajomość określonej dziedziny znacznie ułatwia i skraca czas pisania tekstu. Nie trzeba godzinami siedzieć i analizować znalezionych informacji.
Najczęściej spotykane specjalizacje w copywritingu
Copywriterów możemy podzielić ze względu na rodzaje treści, jakie tworzą. Najczęściej spotykane specjalizacje to:
- SEO Copywriter – tworzy treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jego głównym zadaniem jest zredagowanie tekstu w taki sposób, aby był przyjazny robotom Google. Zwykle są to opisy produktów dla sklepów internetowych czy artykuły blogowe. Cała sztuka SEO copywritingu polega na tym, aby tekst był zrozumiały zarówno dla ludzi, jak i robotów wyszukiwarek.
- Social Media Copywriter – powinien posiadać umiejętność pisania krótkich treści dostosowanych do konkretnych mediów społecznościowych. Dodatkowo tworzony materiał powinien angażować, budować społeczność i zasięgi, co przyczyni się do pozyskania nowych odbiorców.
- Content Copywriter specjalizuje się w dłuższych formach tekstowych, które mają za zadanie przekazanie merytorycznej wiedzy. Często łączone jest to z SEO copywritingiem. Content Copywriter pisze artykuły sponsorowane lub blogowe, przepisy, teksty na strony www, jak również mailingi.
- Kreatywny Copywriter – musi wykazać się pomysłowością i wyobraźnią. Zajmuje się wymyślaniem haseł reklamowych, sloganów lub storytellingiem. Jego twórczość ma na celu głęboko zapaść w pamięć odbiorcom, co wpłynie na rozpoznawalność firmy, dla której materiał został stworzony. Kto z nas nie zna „Red Bull doda ci skrzydeł” czy „Media Markt nie dla idiotów”.
Jak widać, aby zostać copywriterem nie wystarczy jedynie znać zasady pisowni, dlaczego zatem, twórcy treści boją się o swoją przyszłość?
Czym jest sztuczna inteligencja?
Termin sztuczna inteligencja powstał w 1956 r., jego twórcą jest amerykański informatyk John McCarthy. AI określona została przez niego jako „nauka i inżynieria tworzenia inteligentnych maszyn”. Reasumując, jest to nauka o tym, jak produkować maszyny (nie tylko roboty), które będą miały niektóre cechy ludzkiego umysłu, takie jak: rozumienie języka, rozpoznawanie obrazów, umiejętność rozwiązywania problemów czy uczenia się. Skąd więc tak duże poruszenie m.in. w świecie copywriterów?
ChatGPT
Odkąd w listopadzie 2022 r. został zaprezentowany przez amerykańską firmę OpenAI, program ChatGPT wiele osób było zafascynowanych jego możliwościami. W ciągu zaledwie 5 dni zyskał ponad milion użytkowników, bijąc tym samym na głowę takich gigantów, jak Facebook, Instagram czy Netflix[2]. ChatGPT to nic innego jak inteligentny chatbot, który służy do generowania odpowiedzi. Można z nim porozmawiać na dowolny temat. Ma dostęp do zasobów Internetu i z każdą kolejną interakcją z człowiekiem rozwija się jeszcze bardziej. W zaledwie kilka sekund stworzy każdy możliwy tekst na zadany mu temat.
Zalety AI
W trakcie, kiedy copywriter dopiero zaczyna robić research, sztuczna inteligencja może napisać cały tekst. Ponadto ma wiele innych zalet:
- nie choruje,
- nie jest zmęczona, może działać 24/7,
- nie potrzebuje przerw,
- jej produktywność i zaangażowanie nie spada,
- pracuje bardzo szybko,
- tworzy teksty proste w odbiorze,
- potrafi stworzyć kilka różnych opisów dla tego samego tematu.
Wady AI
Mimo wielu zalet sztuczna inteligencja ma również wady:
- schematyczność,
- problemy z interpretacją danych,
- brak ludzkiego czynnika,
- skłonność do halucynacji[3].
Treści generowane przez AI w dalszym ciągu należy weryfikować. Na świecie pojawiły się już pierwsze pozwy o zniesławienie oraz złamanie praw autorskich. Człowiek, mimo że nie napisze tekstu w 5 sekund, to szybciej reaguje na zmiany. Może pójść zapytać i zgłębić dany temat, uwzględnić różnice poglądowe, ale przede wszystkim każdy copywriter ma swój niepowtarzalny charakter, którego maszyna nie zastąpi.
Autor tekstu: Klaudyna Malanowska
[1] Artificial Intelligence – sztuczna inteligencja.
[2] FB zajęło to 10 miesięcy, Instagramowi 2,5 miesiąca, a Netflixowi 41 miesięcy.
[3] Halucynacjami nazywane są sytuacje, w których programy takie jak ChatGPT, nie będąc w stanie wygenerować prawidłowej treści, tworzą fikcję.