Wyszukiwanie głosowe (ang. voice search) to narzędzie, które z roku na rok zyskuje większą popularność. Postęp technologiczny sprawia, że coraz więcej osób korzysta z funkcji, która ułatwia codzienne poruszanie się w Internecie. Z niniejszego artykułu dowiesz się, na czym polega i jakie zastosowanie ma wyszukiwanie głosowe.
Czym jest wyszukiwanie głosowe?
Wyszukiwaniem głosowym nazywamy technologię, która pozwala na odnajdywanie w Internecie dowolnych haseł, za pomocą poleceń głosowych. Takie czynności możliwe są dzięki sztucznej inteligencji, która rozpoznaje komendy użytkownika, a następnie je wykonuje. Tym samym mamy do czynienia z wieloma asystentami mowy, z których najpopularniejsze to: Siri, Google Assistant czy Cortana.
Jak działa wyszukiwanie głosowe?
Proces działania tej technologii wydaje się prosty i intuicyjny. Można go opisać w trzech krokach:
- Rozpoznawanie mowy – odbieranie i analiza mowy użytkownika, która przekształcana jest na tekst widoczny na ekranie, który później jest interpretowany;
- Wyszukiwanie odpowiedzi – po zrozumieniu zapytania, asystent głosowy wyszukuje w bazie danych idealne treści dla użytkownika bądź wykonuje inne polecone zadanie;
- Prezentacja odpowiedzi – asystent głosowy przedstawia na ekranie interesujące dla użytkownika treści.
Zalety wyszukiwania głosowego
Voice search to spore ułatwienie dla użytkowników, którzy w codziennych sytuacjach pragną szybkiego i bezproblemowego dostępu do treści. Wyszukiwanie głosowe im to zapewnia, a internauci są zachwyceni. Nie tylko prędkość wykonywania danego zadania wpływa na tę entuzjastyczną ocenę. Również prostota w używaniu tej technologii ma duży wpływ na to, jak postrzegana jest przez użytkowników. Wystarczy powiedzieć krótką komendę, a już po kilku sekundach sztuczna inteligencja ją przetwarza i prezentuje oczekiwane wyniki. Ponadto wyszukiwanie głosowe jest ogromnym ułatwieniem dla kierowców czy też osób niedowidzących oraz niewidomych.
Wyszukiwanie głosowe a SEO
Korzystanie z technologii voice search zmusza nas do używania dłuższych zdań i fraz, niż gdybyśmy to samo pytanie zadali pisemnie. W wyszukiwarce Google możemy zapytać, używając na przykład frazy: „Gdańsk, sklep spożywczy”. W przypadku poleceń głosowych użyjemy pełniejszego sformułowania, jak chociażby „Gdzie w Gdańsku znajduje się najbliższy sklep spożywczy?”. Można zatem powiedzieć, że stwarza to pozory prawdziwej rozmowy. Tym samym technologia ta korzysta z long tails, czyli fraz długiego ogona, w którym zamiast jednej czy dwóch fraz kluczowych znajdziemy całe sformułowania. Przy pozycjonowaniu strony internetowej warto zatem zadbać o to, by udzielała ona szybkiej i pełnej odpowiedzi na zapytania użytkowników.
Wyzwania wyszukiwania głosowego
Należy pamiętać, że voice search, jak każda inna technologia, poza zaletami niesie za sobą również szereg wyzwań i zagrożeń, którym musi sprostać. Najistotniejszym jest coraz większy udział sztucznej inteligencji w życiu codziennym. Choć niewątpliwie bywa ona przydatna, to jednak wciąż budzi spore kontrowersje. Nie jest to również wciąż w stu procentach dopracowany system, co prowadzi niekiedy do błędnej interpretacji oczekiwań użytkowników. Warto zatem mimowolnie weryfikować zaproponowane przez sztuczną inteligencję rezultaty, w celu uniknięcia wprowadzenia w błąd.
Przyszłość wyszukiwania głosowego
Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że z roku na rok staje się ona coraz bardziej kluczowa w życiu internautów. Otwiera również drzwi do wielu nowych możliwości, nie tylko związanych z codziennymi zadaniami, ale również pod kątem pozycjonowania stron i prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych. Łatwość w obsłudze oraz szybkość uzyskiwania informacji sprawia, że nawet ci mniej przekonani, coraz częściej dają szansę wyszukiwaniu głosowemu. Voice search niewątpliwie odmieniło sposób komunikacji człowieka z wyszukiwarkami internetowymi. Można założyć zatem, że w miarę dalszego postępu technologicznego, wyszukiwanie głosowe stanie się integralną częścią naszego internetowego życia.
Autor tekstu: Martyna Kucybała