Zasada odwróconej piramidy – jak stosować ją w tekście?

Skoro tu jesteś, interesują Cię zagadnienia z zakresu dziennikarstwa i copywritingu. Z poniższego tekstu doskonale dowiesz się, w zwięzłych słowach, na czym polega zasada odwróconej piramidy i jak ją skutecznie stosować. Sprawdź!

Na czym polega zasada odwróconej piramidy?

Metoda odwróconej piramidy jest podstawową metodą dziennikarstwa. Determinuje układ contentu w artykule. Najważniejsze informacje znajdują się na początku, natomiast inne treści przedstawione są w kolejności malejącej ważności. Zaczynamy od sedna.

Internauci poszukują konkretnych i praktycznych informacji, tytuł, lead i nagłówki decydują o tym, czy zostaną oni na stronie na dłużej. Pozwalają one użytkownikom Internetu szybko zorientować się, czy natychmiast znajdą interesujący ich content.

Przykład pisania w stylu odwróconej piramidy można zobaczyć między innymi w gazetach. Na pierwszym planie przedstawione są najważniejsze informacje: „kiedy, gdzie, jak, kto, co”. W nagłówkach ukazane są krótkie i najbardziej istotne opisy wiadomości. Taki układ treści pomaga czytelnikom dostrzec główny przekaz artykułu. Metoda odwróconej piramidy jest przeciwieństwem ogólnego sposobu pisania, dlatego nazwano ją właśnie „odwróconą piramidą”.

Zalety stosowania zasady odwróconej piramidy

Przykładem tradycyjnego układu treści jest styl akademicki, kiedy to szczegóły prowadzą do wniosku. Czytelnik dowiaduje się najważniejszych informacji dopiero po ukończeniu całej lektury. Natomiast osoba czytająca artykuł napisany zgodnie z zasadą odwróconej piramidy, w trybie natychmiastowym otrzymuje kluczowe treści. Jest to dobre rozwiązanie, gdy w tekstach wymagana jest stała ilość znaków. Tekst zostaje skrócony do odpowiedniej długości, więc nie ma obawy, że istotne szczegóły nie zostaną ukazane, nawet w przypadku krótkiego artykułu.

Zasada odwróconej piramidy ułatwia odbiorcom ocenę, czy dany artykuł będzie dla nich przydatny, czy też nie. Zainteresowanie i zaangażowanie czytelników ma istotny wpływ na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach – odpowiednio napisany tekst umożliwi wypozycjonowanie strony. Artykuł powinien mieć nie tylko wysoką pozycję w Google, ale również skutecznie trafić do odbiorców i zachęcić ich do interakcji na stronie.

Jak skutecznie stosować zasadę odwróconej piramidy?

Zadbaj o to, żeby tytuł był jak najbardziej zachęcający i zawierał słowa kluczowe. To samo dotyczy akapitu wprowadzającego.

Zacznij od kluczowych informacji. Trzymaj się zasady, że najważniejsze treści i słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule i jak najbliżej niego. To tutaj Twój czytelnik będzie szukał konkretów, po które sięgnął do Twojego tekstu. Pierwszy akapit (lead) jest najważniejszy. Powinien jasno dawać czytelnikowi do zrozumienia, co zyska czytając tekst i zawierać wezwanie do działania.

Zaniechaj poetyckich wstępów. Jeśli piszesz na dany temat i chcesz dać czytelnikowi content, po jaki do Ciebie przyszedł, zostaw wyszukane ozdobniki i przydługie wstępy na inną okazję. Pamiętaj, że dzisiejsi odbiorcy mediów internetowych nie są zbyt cierpliwi i chcą mieć wszystko natychmiast.

Zgodnie z zasadą odwróconej piramidy mniej istotne informacje zamieszczamy coraz niżej. Zadbaj jednak, by były również interesujące i dołóż starań, aby tekst był atrakcyjny w całości. Nie skupiaj się tylko na ważnym wstępie. Dopracuj artykuł do końca, aby w połowie czytelnik się nie znudził i nie opuścił strony.

Unikaj „oczywistej oczywistości”, czyli truizmów. Zawsze staraj się zamieścić w tekście jak najwięcej konkretów. W zasadzie odwróconej piramidy jest to szczególnie ważne. Nie przedłużaj tekstu na siłę. Dobry tekst wcale nie musi być długi. Powinien być możliwie jak najbardziej skondensowany. Czytelnicy docenią krótki, zwięzły artykuł, na który nie muszą tracić dużo czasu. Mimo wszystko nadal może on pozostać dla odbiorcy ciekawy i przyjemny w odbiorze.

Podsumowanie

  • Zasada odwróconej piramidy w artykule polega na tym, że zaczynamy od sedna, bez niepotrzebnego przydługiego wstępu i powolnego wprowadzenia w temat.
  • Najważniejsze treści i słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule i jak najbliżej niego.

Autor tekstu: Karol Żandarski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *