Chcesz rozwijać kompetencje miękkie? „3xO” pozwoli je zrozumieć i doskonalić

Pisząc CV, nie sposób nie pochwalić się swoimi kompetencjami miękkimi. Są one must have zwłaszcza dzisiaj, kiedy umiejętności miękkie są cenione przez pracodawców równie wysoko jak poziom wiedzy merytorycznej na dany temat. Zdobycie pracy marzeń bez nich może okazać się wręcz niemożliwe. Jak je rozwijać? Przedstawię poniżej kilka moich metod, które z pewnością pomogą i Wam.

Kompetencje miękkie i jak się ich nauczyć

Kompetencje miękkie, zwane też umiejętnościami interpersonalnymi, pozwalają funkcjonować w społeczności i współdziałać z innymi. Dla przykładu, kompetencje twarde pozwolą grafikowi obsługiwać edytor graficzny, kompetencje miękkie ułatwią mu współpracę z pozostałymi pracownikami w stworzeniu świetnego komiksu.

Rozwijając kompetencje miękkie stosuję zasadę „3xO” – organizacja, orientacja, odporność. Te 3 kwestie zawierają w sobie wszystko, co musimy opanować, by współpraca z ludźmi przebiegała pomyślnie.

Przeczytaj także: E-commerce copywriter – czym się zajmuje?

Orientuj się na cele

Droga bez celu to bezdroże – ten cytat świetnie opisuje nasze działania, kiedy pozbawione są celu. Pracujemy, angażujemy się, poświęcamy czas. Brak jasno zarysowanego sensu działania z góry skazany jest jednak na porażkę. Podejmując nową inicjatywę czy projekt zadawajcie sobie pytanie, dokąd nas to zaprowadzi. W takich momentach zawsze siadam, biorę kartkę papieru i zapisuję potencjalne cele. Awans, lepsze wyniki firmy, satysfakcja? Osoba z rozwiniętymi kompetencjami miękkimi potrafi sprecyzować cel i zainspirować innych do działania.

Organizuj

Nawet najwybitniejsi instrumentaliści nie stworzą pięknej muzyki bez dyrygenta. Szeroko pojęta organizacja jest niezbędna w każdej dziedzinie. Osoba z rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi nie tylko zorganizuje się osobiście (miejsce pracy, plan dnia), ale także zdoła wprowadzić ład w funkcjonowaniu większego zespołu. Warto przedstawić schemat działania grupie i być otwartym na jego feedback. W takich sytuacjach zawsze pozostawiam czas i miejsce na uwagi zespołu – dla mnie pomocne są aplikacje „Padlet” czy „Xmind”, gdzie każdy może napisać swoje spostrzeżenia na dany temat. Najważniejsza w organizowaniu jest współpraca, dlatego do każdej sugestii odnoszę się w rozmowie z jej autorem.

Bądź odporny na stres

Korek w drodze do pracy, pośpiech, wymagający szef, spięcie w zespole. Brzmi znajomo? Każdy z nas mierzy się codziennie ze sytuacjami powodującymi stres. Jedną z najważniejszych kompetencji miękkich, które należy opanować jest właśnie odporność na wydarzenia stresogenne. Panowanie nad nim to nie tylko korzyść dla naszego zdrowia, ale także szansa na lepsze wyniki zawodowe. Cechą prawdziwych liderów jest umiejętność opanowania negatywnych emocji w zespole. Osoba odporna na stres swym spokojem wprowadza pozytywną atmosferę wśród pracowników, co jest nieocenione w skutecznym działaniu.

W rozwijaniu kompetencji miękkich korzystam z metody „3xO” – pozwala doskonalić umiejętności w krótkim czasie. Jak wy budujecie swoje soft skills? Dajcie znać w komentarzu!

Autor tekstu: Michał Babiarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *