Podczas codziennej „wędrówki” po portalach społecznościowych udostępniamy wiele treści. Myślisz, że to tylko kliknięcie? Niewykluczone, że zupełnie nieświadomie wpadasz w tryby łańcucha viral marketingu. Czytaj dalej, a dowiesz się, co to takiego i czy warto stosować jego narzędzia w Twoim biznesie!
Czym jest viral marketing?
Z czym, w kontekście internetu, kojarzy Ci się słowo viral? Istnieje spora szansa na to, że w Twojej głowie pojawiły się właśnie obrazy ślicznych małych kotków lub jedna z popularnych w latach osiemdziesiątych piosenek, traktująca o tym, aby nigdy się nie poddawać. Jak łatwo zauważyć cechą charakterystyczną treści viralowych jest ich emocjonalny lub humorystyczny charakter oraz masowe, przypominające reakcję łańcuchową, rozprzestrzenianie się między użytkownikami internetu.
Wielką moc oddziaływania virali dostrzegli również specjaliści od marketingu, tworząc na ich podstawie odrębną gałąź działalności, zwaną viral marketingiem (pol. Marketing wirusowy). Pod tym pojęciem kryje się zespół celowych działań, zmierzających do zaciekawienia odbiorcy określoną treścią w taki sposób, aby to on sam stał się nośnikiem jej rozprzestrzeniania. Do najpopularniejszych narzędzi, wykorzystywanych w viral marketingu należą treści video oraz grafiki. Dzieje się tak dlatego, iż to właśnie materiały wizualne są w stanie w największym stopniu wzbudzić zainteresowanie odbiorcy i pobudzić go do rozprzestrzeniania ich dalej.
Cechy dobrej kampanii wirusowej
Niezależnie od tego, jaką formę przyjmie kampania wirusowa, jej zasadniczym celem pozostaje bezpośrednie zaangażowanie odbiorcy tak, aby mógł się on stać elementem łańcucha promocyjnego. Mając to na uwadze, specjaliści z zakresu marketingu nadają przekazowi wirusowemu szereg cech, takich jak:
Emocjonalny charakter
Bez wątpienia jest to element pretendujący do miana najważniejszego w każdej kampanii wirusowej, gdyż nie od dziś wiadomo, że najefektywniejszym sposobem oddziaływania na odbiorcę jest wpływanie na jego emocje. Co ciekawe, nie muszą to być emocje pozytywne. Odpowiednio zaangażowana złość czy wzburzenie, również dobrze spełnią swoje zadanie.
Autentyczność
Bardzo często spotykanym zabiegiem w wielu kampaniach wirusowych jest ograniczenie do minimum ich wydźwięku komercyjnego, co bardzo pozytywnie wpływa na naturalność przekazu i jego oddziaływanie.
Prosty język i operowanie znanymi odniesieniami
Warto pamiętać, że czym prostszy język i mniej skomplikowane odniesienia, tym szybciej rozprzestrzeniać się będzie przekaz viralowy. Zbyt skomplikowane słownictwo utrudnia odbiorcy zrozumienie treści komunikatu, a tym samym zniechęca go do podjęcia dalszych działań.
Viral marketing – czy warto z niego korzystać?
W dobie powszechnego i niemal nieograniczonego dostępu do internetu, niekorzystanie z możliwości, jakie niesie ze sobą viral marketing wydaje się dużym błędem. Jedną z największych zalet marketingu wirusowego jest bez wątpienia zasięg rozpoznawalności, jaki są w stanie osiągnąć produkty i treści, dzięki jego zastosowaniu.
Przeczytaj także: Opisy produktów od producenta – zapomnij o kopiowaniu!
Warto nadmienić, że viral marketing pozwala również na znaczną redukcję kosztów dystrybucji, gdyż cały ciężar z tym związany „biorą na siebie” użytkownicy internetu. Nie należy również zapominać o tym, że sprawnie przeprowadzona kampania viralova z pewnością przełoży się na zwiększenie zaufania do marki, ze strony konsumentów.
Daj się poznać dzięki viral marketingowi!
Według statystyk w Polsce codziennie otwieranych jest około tysiąc jednoosobowych działalności gospodarczych. W związku z tym bardzo zasadne wydaje się zadanie pytania: w jaki sposób wyróżnić się w gąszczu konkurencji, jak dać się poznać swojemu klientowi? Z pomocą w takiej sytuacji może przyjść właśnie viral marketing. Stworzenie nośnego virala nie jest sztuką prostą, ale kiedy już się uda, bez wątpienia przyniesie wymierne korzyści – co ważne – stosunkowo tanim kosztem. A to na początku prowadzenia własnej firmy jest naprawdę nieocenioną zaletą.
Autor tekstu: Łukasz Sawicki