Link building i jego znaczenie w pozycjonowaniu strony

Jednym z elementów pozycjonowania strony w Internecie jest link building, którego zadaniem jest odesłanie użytkownika w konkretne miejsce. Obecnie nie jest ważna ilość linków prowadzących do naszej strony, a ich jakość. Poniżej przedstawiam krótkie kompendium wiedzy z tego zakresu.

Link building – rodzaje

Wśród hiperłącza, które odsyłają użytkownika w dane miejsce w Internecie, możemy wyróżnić linki wewnętrzne i zewnętrzne. Te pierwsze maja za zadanie umożliwić poruszanie się po obrębie danej strony nie tylko internaucie, ale również algorytmom wyszukiwarki internetowej. Niezwykle ważne jest sprawdzanie działanie linków, tak aby nie odsyłały do strony, która już nie istnieje. Linki zewnętrzne prowadzą do strony docelowej z innych stron.

Linki z atrybutem nofollow przekazują informacje, aby algorytmy nie podążały za nim. Pozornie wydają się bezwartościowe, jednak poprawiają wyniki organiczne. Opis linku dofollow jest informacją dla bota Google, wartościuje stronę docelową.

Duży wpływ na pozycjonowanie strony mają linki umieszczone w sposób naturalny. Obok budowania pozycji marki, zwiększają wejścia na daną stronę, są wiarygodne. Natomiast linki nienaturalne mogą spowodować efekt odwrotny od zamierzonego. Niejednokrotnie słabo związane tematycznie ze stroną, do której odsyłają.

Popularnym linkiem stosowanym w tekście jest anchor, który wyróżnia się innym kolorem. Widoczna treść skrywa w sobie odnośnik do strony docelowej.

Jego formą może być:

  • czysty adres URL, który nie zawsze dobrze komponuje się w treści,
  • brandowy, link skrywa się pod nazwą marki,
  • Exact Match, silny link, który zawiera frazę kluczową
  • Patrial Match, link zawierający frazę kluczową, może być rozbudowana,
  • Zero Match, słowa kotwice odnoszą do podanej strony np. zobacz, sprawdź, kliknij.

Przy omawianiu zagadnienie link building nie można pominąć tematu linków graficznych. Aby były czytelne dla algorytmów Google, muszą posiadać opis z atrybutem alt, który przejmuje role odsyłacza.

Jak zdobyć wartościowe linki?

Czy zdobywanie linków musi wiązać się z poniesieniem nakładu finansowego? W większości przypadków tak. Przy ograniczonym funduszu pozostaje aktywność na forach internetowych czy blogach. Ważne, aby fora internetowe dotyczyły branży, z którą jesteśmy związani. Przy komentarzach zamieszczanych na blogach jesteśmy zdani na łaskę moderatora strony, który może nie opublikować naszego wpisu.

Wpisy gościnne czy artykuły sponsorowane pomimo poniesionych kosztów, dają możliwość przekierowania użytkownika na naszą stronę. Dodatkowo zyskujemy możliwość zbudowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Ponadto przy budowaniu widoczności strony w Internecie nie możemy zapominać o aktywności w social mediach, które znacznie podnoszą współczynniki witryny.