Jak napisać FAQ (Frequently Asked Questions)?

Jest kilka rzeczy, bez których internetowy sklep oraz punkt usługodawczy po prostu nie może istnieć. Jedną z nich jest sekcja FAQ, o której opowiemy w dzisiejszym artykule. Zatem dowiedzmy się, jak profesjonalnie napisać FAQ. Zaczynajmy!

Jak napisać FAQ – wprowadzenie

Na początek rozwinięcie akronimu. FAQ oznacza Frequently Asked Question. Na polski możemy przetłumaczyć to jako najczęściej zadawane pytania.

Zatem sekcja FAQ zawiera odpowiedzi na najpopularniejsze pytania klientów dotyczące produktu, usługi, samej działalności oraz każdego jej aspektu.

Z FAQ możecie spotkać się w wielu różnych miejscach, nie tylko w handlu.

FAQ – korzyści

Z zamieszczenia sekcji FAQ płynie wiele korzyści. Choć stworzenie takiego segmentu nie jest łatwe i wymaga zarówno czasu, jak i pracy – na pewno się opłaci. Poniżej znajdziecie realne korzyści, jakie FAQ może przynieść.

  • Prokonsumencki wizerunek – sekcja FAQ pokaże klientom, że troszczycie się o ich potrzeby i zawsze służycie pomocą. Dodatkowo, jeśli uwzględnicie zagadnienia takie jak: reklamacja, zwroty czy przesyłka, pokażecie konsumentom, że nie macie nic do ukrycia.
  • Mniej zadań dla działu obsługi klienta – jeśli klienci znajdą odpowiedzi na proste pytania na stronie sklepu, nie będą wydzwaniać do działów obsługi klienta. Dzięki temu pracownicy będą w stanie pomóc osobom, które potrzebują rady w skomplikowanych sprawach. Niemniej jednak taki dział powinien być zawsze obecny w każdej firmie.
  • Wyższa sprzedaż – podczas finalizowania transakcji w głowie klienta pojawia się wiele pytań. Jeśli nie jest w stanie znaleźć na nie odpowiedzi, często rezygnuje z zakupu. Dlatego sekcja FAQ jest tak ważna – konsument, który znajdzie odpowiedź szybko, będzie bardziej skłonny do dokonania zakupu.
  • Lepsze pozycjonowanie – nic nie stoi na przeszkodzie, aby w sekcji FAQ zastosować kilka zasad SEO oraz skorzystać ze sztuczek dotyczących formatowania. To także świetne miejsce na umiejętne wykorzystanie linkowania wewnętrznego.

Jak napisać FAQ?

Możemy już przejść do meritum całego artykułu – jak napisać FAQ? Abyście mogli cieszyć się wszystkimi wymienionymi wyżej korzyściami, do sprawy trzeba podejść poważnie i rzetelnie.

Poniżej omówimy najważniejsze aspekty, o które musicie zadbać oraz zasady, którymi należy się kierować. Wspomnimy także, jak właściwie zastosować zasady SEO.

Odpowiednio sformułowane pytania

Pierwszym krokiem jest zebranie najczęściej powtarzających się pytań. W tym celu sprawdźcie skrzynki odbiorcze oraz skontaktujcie się z działem obsługi klienta. To pozwoli Wam stworzyć gruntowną listę pytań.

Jeśli Wasz sklep dopiero powstał, możecie skorzystać z własnego doświadczenia jako klient. Na pewno wiele razy zadawaliście sobie setki pytań podczas finalizowania transakcji.

Inipiracje mogą być również sugestie wyszukiwarki. Do części wyszukiwanych fraz wyświetla się okno „Podobne pytania”, a na samym dole strony zawsze możecie znaleźć sekcję „Wyszukiwania podobne do…”. To świetne miejsca do znalezienia pokrewnych zagadnień, które mogą nurtować potencjalnych klientów.

Odpowiedni język

Klienci chcieliby mieć odpowiedzi podane na tacy. Zatem odpowiedzi w sekcji FAQ muszą być krótkie, klarowne, rzeczowe i konkretne.

Kilka zdań powinno w zupełności wystarczyć. Oczywiście zależy to też od stopnia skomplikowania zagadnienia. Niemniej jednak warto trzymać się powyższej zasady. W tekście powinny być zachowane grzecznościowe i bezpośrednie zwroty. To sprawi, że Wasi klienci odniosą wrażenie bezpośredniej komunikacji z Wami.

Przejrzysty układ sekcji

Ten etap jest prosty do wykonania. Wystarczy podzielić pytania na sekcje, a następnie odpowiednio je uporządkować.

  • Im częściej zadawane pytanie, tym wyżej powinno się znaleźć.
  • Każde pytanie powinno należeć do odpowiedniej sekcji (np. reklamacje, zwroty itp.).

Drugim ważnym aspektem jest formatowanie. Skorzystajcie z zasad SEO – podzielcie tekst na akapity i dodajcie odpowiednio dobrane nagłówki.

Jeśli Wasza sekcja FAQ jest wyjątkowo rozbudowana, możecie stworzyć spis treści z hiperłączami odsyłającymi do danego zagadnienia. Ten zabieg wzbogaci również profil linkowy Waszej strony. Korzystajcie z linkowania wewnętrznego!

Skorzystajcie ze schematu FAQ Google’a

To działanie dotyczy bardziej optymalizacji kodu strony niż tworzenia FAQ, jednak znacząco może pomóc w pozycjonowaniu strony.

Instrukcja, jak poprawnie oznaczyć poszczególne elementy w kodzie jest dostępna na stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami w Google Developers.

Jak napisać FAQ – podsumowanie

  • Sekcja FAQ (Frequently Asked Questions) zawiera odpowiedzi na najpopularniejsze pytania klientów dotyczące produktu, usługi, samej działalności oraz każdego jej aspektu.
  • Obecność tej sekcji na stronie przynosi korzyści biznesowe i wizerunkowe.
  • Sekcja FAQ to również szansa na działania związane z pozycjonowaniem.